Byznys

Bezpečnost v hromadné dopravě patří mezi naše priority

Štítky:

Již čtvrtým rokem provozuje ostravský Dopravní podnik moderní tramvaje švýcarské firmy STADLER. S výrobky tohoto předního světového výrobce kolejových vozidel se můžeme setkat také při cestování vlaky Leo Express nebo při výletech do hor Libereckého kraje. Při návštěvě Vysokých Tater vás do zimních středisek opět dovezou moderní soupravy této značky. V oblasti městské hromadné dopravy je především ostravská tramvaj Tango NF2 symbolem nástupu nové kvality cestování. V této souvislosti jsme požádali o rozhovor ředitele STADLER Praha pana Bohumíra Kráčmara.

Tramvaj Stadler je synonymem bezpečnosti v městské hromadné dopravě. Dopravní podnik Ostrava instaluje antikolizní systém do všech Vašich vozů. Jaký je jeho přínos pro komfort cestujících?
Antikolizní systém ochrany před střetem s vnější překážkou se stává u tramvají v současné době již evropským standardem. Stále více zákazníků především ze států EU toto vybavení vyžaduje ze zcela logických důvodů. Cílem je zamezení kolizi s vnější překážkou a tím aktivní ochranu cestujících a především řidičů, kteří nemají možnost ovlivnit střet jinak než svou včasnou reakcí. Antikolizní systém jim tak umožňuje na základě zvukové signalizace aktivovat brzdový systém dříve, než mnohdy skutečnou hrozbu střetu sami zaregistrují. To chrání nejen je, ale především cestující, kteří na takovou situaci logicky nejsou nikdy připraveni. Musíme si především uvědomit, že řidič nemá jinou možnost eliminace důsledků střetu než zmírnění jeho účinků. Antikolizní systém mu tuto možnost nabízí.

Ostravský dopravní podnik provozuje jediný tramvajový simulátor Stadler v republice. V čem spočívá jeho přínos pro bezpečnost dopravy?
Stejně jako vybavení tramvají antikolizním systémem je využití simulátoru pro výcvik řidičů dalším progresivním krokem ostravského dopravního podniku, aby se stal moderním provozovatelem městské hromadné dopravy na evropské úrovni. Technické řešení nových tramvají v oblasti požadavků na jejich obsluhu se začíná blížit vozidlům pro železniční dopravu. Vše je řízeno elektronicky a výcvik řidičů je čím dál náročnější.

Dnešní pracoviště řidiče zajišťuje jeho větší komfort, ale i potřebu včas reagovat na informace, které během jízdy díky novým technologiím získává. Pokud si tuto činnost osvojí simulací různých jízdních situací ve výcvikovém středisku, tak i v provozních podmínkách se jeho jízda stává bezpečnější pro něj i pro cestující. Simulátor tak umožňuje připravit řidiče i na krizové situace a pomáhá jim získávat potřebné znalosti a zkušenosti před jejich nasazením ve vlastním provozu. Jiné obory osobní dopravy již považují výcvik na simulátorech jako nezbytný standard, který pomáhá eliminovat provozní rizika a snižuje případnou nehodovost. A to je ten hlavní důvod vedoucí ke zvýšení bezpečnosti tramvajového provozu.

Tramvajový simulátor Stadler

Vývojové centrum firmy Stadler zapojuje tuzemské dodavatele do vlastních projektů. Jak se Vám to daří a jaké příležitosti pro české firmy nabízíte?
Již při návrhu ostravské tramvaje jsme této oblasti věnovali maximální pozornost. Podíl tuzemských dodavatelů tak tvoří téměř 40 %. Byl to pro ně, ale i pro nás velký úkol. Především díky tomu, že tuzemští výrobci považovali své zapojení do tohoto projektu jako prestižní záležitost, otevřeli si tím možnost vstoupit do světa dodavatelů firmy STADLER.

Kvalitní výrobky českých výrobců nejsou pro nás ale žádnou novinkou. V naší databázi certifikovaných dodavatelů dlouhodobě figurují firmy, které dodávají komponenty především pro železniční vozidla značky STADLER. A jejich počet se díky dobrým zkušenostem našich švýcarských kolegů s jejich kvalitou stále rozšiřuje. Dostat se do této vybrané společnosti předpokládá ale vysokou technickou úroveň produktů s kvalitními dodavatelskými a servisními službami. A také vysokou odbornost techniků se znalostí požadavků evropských norem a současných konstrukčních standardů. Pokud tyto kvalifikované pracovníky potenciální dodavatel má, tak jsou pro něj u nás dveře otevřené.

Je radost spolupracovat s partnery, kteří věci rozumějí. A ti v České republice vždy byli a jsou. S našimi výrobky se tak mohou úspěšně prosadit i na zahraničních trzích. A to si, myslím, je velká výzva.

Děkujeme za rozhovor.

Text: redakce

Foto: Stadler Praha s.r.o.

Similar Posts