Byznys

Český cestující chce kvalitu a spolehlivost a tu Stadler nabízí

Štítky:

Švýcarská firma Stadler navazuje svou pražskou kanceláří na úspěchy českého dopravního inženýrství a investuje do nových technologií a lidí. Na toto téma jsme si povídali s Ondřejem Vaško, který působí na pozici COO & Head of Project Management.

Neustále zvyšujete výkon a efektivitu Vašich drážních vozidel. S jakými novými technologiemi se mohou Vaši zákazníci setkat v Evropě?
Firma Stadler přichází s řešením dopravy budoucnosti. Jsme průkopníkem na trhu v oblasti bateriových a vodíkových kolejových jednotek. Poptávka po těchto řešeních a jejich vývoj zaznamenává nepřetržitý vzestup a tyto jednotky v blízké budoucnosti jistě dorazí k nám do České republiky či na Slovensko. Věříme, že švýcarská kvalita a spolehlivost jsou známým pojmem a že výjimečný komfort jednotek Stadler budou moci brzy ocenit nejen cestující, ale i provozovatelé těchto jednotek, a to díky jejich perfektní spolehlivosti a optimalizované údržbě. Při pohledu do našeho portfolia je z čeho vybírat.

V Praze zaměstnáváte tým zkušených vývojářů, přesto dále dynamicky rostete. Jaké jsou tedy Vaše kompetence a kam se budou v budoucnu rozvíjet?
Naše konstrukční kancelář v Praze působí pod hlavičkou firmy Stadler již téměř 15 let. Získala si pevnou pozici v oblasti vývoje nových dopravních projektů v rámci celé nadnárodní skupiny Stadler. Za léta se z původní malé skupiny 30 konstruktérů stal multifunkční tým o téměř 200 odbornících, který nadále pokračuje ve svém růstu.

V současné době dokážeme v pražské pobočce zpracovávat paralelně 3–4 projekty v inženýrské fázi. áme téměř kompletní inženýring nutný pro design nových projektů, ať už se jedná o projekty tramvajové, vlakové, či metro. V následujících letech bychom se rádi zaměřili na rozvoj kompetencí v oblasti výpočtu hrubých staveb, na konstrukci podvozků pro LRV i RST a také na rozvoj v oblasti integrace bezpečnostních systémů třídy B do vlakového zabezpečovače ETCS včetně finální homologace dle TSI CCS. Naším cílem však je v následujících letech rozvoj napříč všemi odděleními, abychom navýšili kapacitu na schopnost pracovat 5–6 projektů každý rok. Pro dosažení tohoto ambiciózního cíle je třeba pokračovat v rozvoji pražské pobočky spolu se zvyšováním kompetencí.

Jaké profese ve svém oboru vidíte jako nedostatkové na trhu práce?
Nejvíce nedostatkové jsou technické profese, které mají užší zaměření v oblasti projektování a bezpečnosti kolejových vozidel. Pokud bych měl být konkrétní, jedná se o systémové inženýry v oblasti
elektro komponent, senior inženýry v mechanice, specialisty v oboru homologace. Pociťujeme i nedostatek kvalitních kapacit pro výpočty hrubých staveb a podvozkových rámů, v oboru vlakové a požární bezpečnosti kolejových vozidel, chybí specialisté na vlakové zabezpečovače, projektoví inženýři v oblasti informačního systému pro cestující a v poslední době je i nedostatek zdatných technických projektových manažerů. Přitom u Stadler Praha najde uplatnění kdokoli během studia na vysoké škole i po něm, kdo má zájem se odborně posouvat a pracovat na svém rozvoji. Razíme heslo, že nejlepší specialista je ten, kterého si firma „vychová“ sama.

Stadler Flirt pro srbského klienta (VOZ) během výstavy TRAKO 2023.

Jakou máte zkušenost s absolventy škol a jak spolupracujete s univerzitami?
Zkušenosti s absolventy vysokých škol z technických oborů jsou v posledních letech slabší než dříve. Možná je to vlivem doby, protože mladší generace je více zaměřena na work-life balance. Na novou situaci jsme museli reagovat, proto letos zahájíme spolupráci s dvěma technickými univerzitami, také plánujeme rozvoj odborných brigád a stáží pro studenty. Věříme, že pokud nabídneme studentům možnost realizace v atraktivním technickém oboru, nebudou váhat, kde začít svou profesní kariéru po dokončení studia.

Jaké možnosti podílet se na zahraničních projektech Stadler mají Vaši zaměstnanci?
Šance našich pražských zaměstnanců realizovat se v zahraničních projektech se rovnají téměř jistotě vzhledem k tomu, že naše divize zpracovává projekty takřka v celé Evropě. Namátkou mohu jmenovat diagnostické vlaky pro Španělsko a Itálii, nový Flirt SmX pro finského operátora VR, tramvaje pro Sarajevo, elektrické i dieselové jednotky typu Flirt pro Srbsko či Slovinsko, patrové jednotky typu KISS pro Slovinsko i Slovensko a další. Tyto rozmanité projekty realizované pražskou inženýrskou kanceláří Stadler ukazují její komplexní kompetence a schopnosti.

Mnozí konstruktéři vyjíždějí do zahraničí v roli odborného podpůrného pracovníka pro kolegy v montáži. Tuto podporu výrobnímu závodu v Polsku realizujeme v každém novém projektu. Našim konstruktérům poskytuje skvělou možnost nahlédnout do různých fází montáže a poznat její úskalí. Stejně tak možnost poznat montážní tým osobně a pochopit detaily jeho práce je klíčem nejen k dobré spolupráci, ale i k růstu odbornosti našich konstruktérů. Pro zaměstnance realizujeme také školení v zahraničních pobočkách Stadler.

Pražská konstrukční kancelář je jasným důkazem toho, jak Stadler podporuje rozvoj talentů, rozšiřuje kvality místních specialistů a posouvá know-how českých a slovenských inženýrů na mezinárodní úroveň. To je dobrá zpráva nejen pro tuzemský průmysl, ale především pro mladou generaci inženýrů a jejich budoucnost!

Děkujeme za rozhovor.

Text: redakce

Foto: Stadler Praha s.r.o.

Similar Posts