Soutěž České manažerské asociace a partnerů vyhledává, hodnotí, oceňuje a propaguje nejlepší řídící pracovníky a úspěšné osobnosti z řad podnikatelů, lídrů. Řadí se mezi TOP 10 nejuznávanější soutěží v České republice. Jedinečná je v tom, že vyzdvihuje manažery napříč odvětvími, profesemi a regiony. Je prezentací moderních, úspěšných metod řízení a nových trendů. Přinášíme vám rozhovor s prezidentem ČMA Ing. Petrem Kazíkem, s Ph.D., Ing. et Ing. Adamem Liškou, MBA, viceprezidentem České manažerské asociace a s viceprezidentkou ČMA Ing. Olgou Girstlovou, Ph.D.
Ing. Petr Kazík, Ph.D. je prezidentem České manažerské asociace, dlouholetým aktivním členem, majitelem vzdělávací a poradenské společnost AHRA se zkušenostmi vrcholového manažera a konzultanta významných společností. Působil jako konzultant, lektor a kouč ve více než dvou stech významných společnostech. Předseda Hodnotitelské komise soutěže MANAŽER ROKU, člen Rady expertů ČMA, místopředseda ELITE klubu MSK ČMA.
Pane prezidente, vizí manažera je fungující firma. S jakou vizí manažerské kultury přicházíte?
Samozřejmě skvěle fungující asociace. Konkrétně to znamená aktivizaci členů. S Adamem Liškou se nám povedlo nastartovat k velké aktivitě klíčové manažery našeho regionu v ELITE klub MSK. Stejný model chceme aplikovat do dalších klubů v celé ČR.
Manažeři nastupující generace chápou, že bez permanentního seberozvoje nemohou uspět. Nejefektivnější metoda je učit se od nejlepších. To právě Česká manažerská asociace umožňuje. Tou největší vizí je připomenout 1. Světový manažerský kongres, který se v roce 1924 konal v Praze a zaštítily ho takové osobnosti jako byl T. G. Masaryk nebo americký ministr průmyslu a budoucí prezident Herbert Hoover, uspořádáním dalšího v roce 2024. Musíme ale mít co světu nabídnout, jako to bylo před sto lety… Kvalitní manažer musí být ve firmě, ale i ve veřejné správě.
Co je cílem soutěže Manažer roku a jak může ovlivnit manažerskou kulturu?
Koncept soutěže je postaven na prokázání světové konkurenceschopnosti. Proto jsou hodnotící otázky inspirovány evropským modelem excelence a japonským modelem tvorby strategií Hoshin Kanri. S výsledky těch nejlepších se mohou členové asociace seznamovat na mnoha akcích, které pořádáme. Porovnávání a benchmarking jsou motorem permanentního zlepšování.
Ocenění Manažer roku je určitě i závazkem a výzvou pro předávání zkušeností. Jakou roli chce asociace sehrávat v tomto procesu?
Ti nejlepší manažeři ve svých přihláškách sdělují konkrétní řešení v daných kritériích. Toto know-how chceme zprostředkovávat našim členům pomocí jejich následného publikování, prostřednictvím samotných aktérů na konferencích, v rozhovorech, na webu a ostatních komunikačních platformách. Chceme z asociace vytvořit učící se organizaci s maximálním sdílením té nejlepší praxe.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ing. Olga Girstlová, Ph.D. je viceprezidentka České manažerské asociace, členka správní rady Nadace ZET profesora Milana Zeleného. Čestná prezidentka Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek. Spoluautorka a koordinátorka projektu Ženy 50 Plus/Minus zaměřeného na sebevzdělávání a profesní a osobnostní rozvoj žen starších padesáti let. Nositelka ocenění Vedoucí podnikatelka světa z roku 1999, které jí bylo uděleno v Monaku, a celé řady dalších českých i mezinárodních ocenění.
Co vás osobně přivedlo do asociace a kde vidíte její hlavní roli?
Dlouhodobě se věnuji mentoringu a osobním konzultacím podnikatelů a manažerů. Působím také v řadě organizací a asociací na podporu vzdělávání a výměny znalostí a zkušeností, které považuji za klíčové pro úspěšné podnikání. Své působení v prezidiu ČMA proto vnímám jako přirozené pokračování své činnosti a směřování.
Role ČMA je v dnešní době velmi významná nejen z pohledu integrity manažerského řízení českých podniků. Sdílení, výměna zkušeností a nových znalostí v dnešní době rychle akcelerujících změn, je klíčovým předpokladem pro udržení pozice fi rmy na trhu. ČMA může sehrát významnou roli pro fi remní manažery, kteří aktuální výzvy trhu musí denně řešit.
Žena byla mnohdy vnímána jen jako manželka a matka. Mohou být zkušenosti ženy s řízením rodiny inspirující pro řízení firmy? Platí to i naopak?
V dnešní době je na ženy kladen velký tlak pro nastavení rovnováhy v profesním, rodinném a osobním životě. Žena, která chce skloubit profesní život s péčí o rodinu, děti a její další členy, často prarodiče, je nucena efektivně plánovat svůj čas, delegovat činnosti, stanovit si priority a najít si správné pomocníky.
Svým každodenním tréninkem a svými zkušenostmi je žena vybavena na řízení pracovních týmů i celého podniku. Umí se na firmu podívat jako na celek a zároveň odhalí i důležitý detail, který se může stát hrozbou. Její empatie jí dává dobré předpoklady obklopit se dobrým týmem lidí a nastavit pravidla spolupráce a spoluzodpovědnosti při plnění pracovních úkolů.
Podnikání není jen o tvorbě přidané hodnoty, ale i o manažerské kultuře. Jak důležitá je etika chování v rámci firmy?
Od začátku svého podnikání jsem inspirována manažerskou a podnikatelskou kulturou Tomáše a Jana Bati. Ta mě přesvědčila o tom, že bez vzájemného sdílení hodnot a etických principů není možné vytvořit velký podnik, ve kterém většina zaměstnanců sdílí a žije podnikové hodnoty denně.
Chceš-li vybudovat velký podnik, vybuduj nejprve sám sebe a následně vytvářej kolem sebe prostředí, které podporuje sdílení společných hodnot v pracovních týmech. Buď sám příkladem pro ostatní.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ing. et Ing. Adam Liška, MBA viceprezident České manažerské asociace, generální ředitel a předseda představenstva WITKOWITZ ENVI a.s., předseda ČMA ELITE klubu Moravskoslezského kraje, manažer roku 2018 v kategorii Mladý manažerský talent.
Pane viceprezidente, jste představitelem mladé manažerské generace. Jak vidíte roli ČMA v současné době?
Roli České manažerské asociace vnímám v této době jako klíčovou, a to nejen pro mladou manažerskou generaci, ale i pro generaci, která se teprve manažerskou stane.
Proto musíme být pro tyto generace platformou podpůrnou, rozvojovou a inspirativní. Musíme se ochotně podílet na vzniku nových směrů, které dokáží být přidanou hodnotou pro tyto mladé manažery a leadery, musíme jim nabídnout pohled do věcí, se kterými se běžně nesetkají, a které musí na začátcích své cesty poznat – poznat důležitost seberozvoje, respektu, vystupování, komunikace toho, o čem je dnešní management a leadership.
Pozitivní příběhy firem a manažerů ovlivňují rozvoj regionů. Jak vnímáte tuto souvislost?
Klíčové není ani tak samotné vnímání této souvislosti, ale to, abychom o této skutečnosti věděli. Abychom dokázali tyto příběhy našich firem, manažerů a leaderů zachytit a šířit je dále, neboť právě šíření těchto pozitivních příběhů v sobě nese něco jedinečného.
Nese v sobě naději a příležitost. Naději v tom, že daný kraj nemá jen to negativní, o čem mnohdy společnost diskutuje, ale nese v sobě naději něčeho výjimečného. Nese v sobě příležitost dělat věci jinak, třeba i tak, jak to dělali ti druzí před námi.
Jestli se můžeme něčím či někým inspirovat, tak se inspirujme, vyhledávejme to a rozvíjejme tak nejen své týmy, firmy, ale i celý kraj.
Dnešní doba vyžaduje nejen diskusi, ale i reálná řešení. Jakými formami chce asociace působit na kultivaci manažerského prostředí?
Jsou to tři klíčové směry. Zaprvé je to soutěž MR, o které jsem se již zmínil. Ti nejlepší ve svých přihláškách sdělují konkrétní řešení v daných kritériích. Toto zprostředkováváme pomocí jejich následného publikování prostřednictvím samotných aktérů od konferencí, rozhovorů, webu a ostatních komunikačních nástrojů.
Druhá forma je pomocí činnosti klubů, kde se členové pravidelně setkávají a sdílejí svou dobrou praxi přímo v reálném prostředí svých organizací. No a třetí cesta bude složitější, ale chceme aktivní spoluprací s vysokými školami ovlivnit, co a jak se učí, a kdo učí management. Maximálně ovlivnit obsah akreditačních spisů, ale hlavně nabídnout studentům stáže a školám nejlepší manažery k výuce. To je nejefektivnější cesta kultivace.
foto: archiv ČMA
text: redakce