Byznys

Mým cílem je zaměření se na elektrifikaci a digitalizaci našich produktů

Štítky:

Martin Jahn vystudoval mezinárodní vztahy a ve své podstatě se jim věnuje dodnes. Jako generální ředitel vládní agentury CzechInvest měl vliv na kultivaci investičního prostředí, a to i následně ve funkci místopředsedy vlády pro hospodářskou politiku. Od roku 2006 působí v automobilovém průmyslu, konkrétně v koncernu Volkswagen. V roce 2021 se stal členem představenstva ŠKODA AUTO.

Vážený pane, působil jste jako manažer, vicepremiér ve vládě ČR a již delší dobu jako vrcholový manažer v automobilovém průmyslu. Jaké příležitosti vnímáte v rámci nové evropské Zelené dohody pro automobilový průmysl?
ŠKODA AUTO se hlásí k závazkům Zelené dohody pro Evropu a přispěje svým dílem k dosažení těchto náročných cílů. Postupně elektrifikujeme celé své modelové portfolio a prostřednictvím naší strategie Green Future jsme zformulovali jasné a ambiciózní cíle udržitelného rozvoje.

Abychom však všechny závazky splnili, budeme potřebovat vytvořit zcela nové výrobní kapacity na baterie. Jen tak budeme schopni v nejbližších letech poptávku pokrýt. A mne osobně by velmi potěšilo, kdyby se nám podařilo takovou gigatovárnu postavit právě v České republice.

Digitalizace a čistá mobilita jsou tématem dne. Manažerská komunita v České republice v tom vidí další příležitosti rozvoje firem. Platí to i pro společnost ŠKODA AUTO?
Samozřejmě. Již ve velmi blízké budoucnosti bude podíl vozů na elektrický pohon stoupat a jedním z hlavních témat se stane také jejich plné propojení okolím. Mým hlavním cílem ve ŠKODA AUTO bude zaměření se na elektrifikaci a digitalizaci všech našich produktů. Tyto dva aspekty jsou budoucností mobility a pouze soustředěním se na ně může automobilka zůstat i nadále atraktivní pro své zákazníky.

ŠKODA AUTO v posledních letech do těchto oblastí investuje nemalé prostředky a plánuje v tomto trendu pokračovat. Během příštích pěti let společnost ŠKODA AUTO investuje do budoucích technologií celkem přibližně 2,5 miliardy eur. Tyto investice obrovským způsobem přispějí k dalšímu rozvoji společnosti a také k udržení konkurenceschopnosti v rámci automobilového trhu.

Jako člena představenstva za oblast prodeje a marketingu mě samozřejmě velmi zajímá i možnost digitalizace prodeje. Nedávno jsme například spustili pilotní projekt digitálního showroomu, kde můžete na našich stránkách digitálně navštívit zákaznické centrum v Mladé Boleslavi. Budoucnost je podle mého názoru i v této oblasti digitální. Prohlédnout si skladové vozy na internetu, online si nakonfigurovat nový vůz, to je již nyní samozřejmost pro mladou generaci, která se v tomto prostředí pohybuje každý den. Do budoucna se bude více a více vozů prodávat právě přes internet. Samozřejmě to nebude nějaký raketový nárůst, ale postupně se k tomu budeme dostávat. Dealeři budou hrát roli spíš takového výdejního místa a servisu. Samozřejmě není možné prodávat auta na internetu bez dealerů, ti budou nadále hrát důležitou roli v našem distribučním řetězci, ale v digitální sféře se toho bude odehrávat mnohem více.

Vaše firma je dlouhodobým partnerem nejstaršího etapového závodu v cyklistice Tour de France. Dokonce česká firma Lasvit je tvůrcem trofeje pro vítěze. Propojujete moderní design, byznys a sport. Hodláte v tomto propojování pokračovat?
Naše vášeň pro cyklistiku sahá až k samotným počátkům historie podniku. Již před 125 lety, v roce 1895, založili Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi továrnu na výrobu jízdních kol a položili tak základní kámen dnešního podniku ŠKODA AUTO. Česká automobilka i nyní působí jako „motor cyklistiky” a vedle Tour de France a etapového závodu kolem Španělska La Vuelta podporujeme celou řadu dalších národních i mezinárodních cyklistických klání. Pevnou součástí naší rozšířené nabídky produktů tvoří samozřejmě i jízdní kola a cyklistické doplňky.

Tour de France, tedy ten nejznámější a nejsledovanější cyklistický závod světa, podporujeme již od roku 2004. Loňský rok jsme pořadatelům tohoto závodu poskytli kolem 250 vozů ŠKODA a samozřejmě nikdy nechybí hlavní vůz závodu, tzn. Red Car, který je určen pro ředitele závodu, jenž z vozu sleduje a řídí dění na trase. Minulý rok se do červené barvy oblékla dokonce např. naše nová elektrická vlajková loď, vůz ENYAQ iV. Poháry pro vítěze této soutěže jsou inspirovány uměním českých sklářů a vznikly ve spolupráci designéra ŠKODA AUTO Petera Olaha a právě zmiňované české sklářské firmy Lasvit.

Toto vše dokonale reflektuje nadšení automobilky ŠKODA AUTO pro tento dynamický sport s miliony fanoušků po celém světě a naším plánem je v tomto spojení do budoucna pokračovat.

Jaké modely vozů ŠKODA si dnes žádá manažerská klientela? Je zde vidět přechod k čisté mobilitě?
Aktuálně velmi žádané jsou naše plug-in hybridní modely a naše první SUV na platformě MEB – ENYAQ iV. Společnost ŠKODA AUTO chce mít do konce dekády další dva elektrické modely. Myslím ale, že značka ŠKODA nebude extrémně rychle přecházet pouze na elektromobily, protože je silná i na trzích, kde nástup elektromobility bude o něco pomalejší než v západní Evropě a Americe. Obsluhujeme východní Evropu a Rusko, Indii a nově i region severní Afriky. Po nějakou dobu tak ještě budeme mít v našem portfoliu kombinaci elektrických a spalovacích motorů.

Děkujeme za rozhovor.

Text: redakce

Foto: archiv ŠKODA AUTO a.s.

Similar Posts