O českém kosmickém průmyslu jsme si povídali s Richardem Sysalou, výkonným ředitelem firmy ESC AEROSPACE s.r.o., která je součástí skupiny esc Aerospace, působící v České republice, Německu a USA.
Vaše firma je systémovým integrátorem a vývojářem produktů. Na jaké produktové směry a klienty se zaměřujete?
ESC AEROSPACE, letos 25 let na trhu, se celosvětově zaměřuje na integrátory satelitních systémů, jimž dodává jeden či více z našich tří produktových řad palubních subsystémů – redundantní palubní počítače OBC, palubní pohybovou elektroniku MDE, a také komunikační systém QKD. Abych produkty více představil – dodáme srdce stroje, které přijímá, přepočítává a ukládá, to je ten palubní počítač, dále skrze instrukce ať předem naprogramované, či právě přijmuté různými mechanismy (jako jsou antény, radiační štíty, solární panely, trysky, kamery nebo manipulátory) na palubě hýbe, otáčí je, otevírá, přeskupuje či převádí do hibernovaného modu, a za třetí dodáváme přenosové kanály k příjmu a vysílání dat jak mezi zemí a satelitem, tak mezi satelity samotnými na oběžné dráze. Přenos dat je zabezpečený na samotném fyzikálním základě kvantových jevů. Pracujeme například na obou evropských kvantových satelitech, QKDSat a Eagle-1. Ke všem produktovým řadám dodáváme testery EGSE/SCOE a letový software vč. jeho validátorů SVF. Vedlejší produktovou linií jsou monitory radiační, chemické a biologické, a také rozvoj avioniky moderní inteligentní munice, který navazuje na několik generací autopilotů pro bezpilotní prostředky. Nicméně avionika sama a zbraňové systémy pod ESC AEROSPACE nepatří, nýbrž pod sesterskou firmu ESC DEFENCE, která letos vystavuje např. na EUROSATORY v Paříži.
Česká republika se stává evropským kosmickým centrem. Co to pro Vás znamená a jaké máte příležitosti v oblasti kompletace družic?
Začnu radostí. Mám radost, jak se náš obor za poslední tři dekády zdárně rozvinul! Rozhodně to tak při mém startu s kosmickými aktivitami nevypadalo! Sám jsem, mohu-li to ohodnotit, druhá generace inženýrů, která se kosmickou výrobou zabývá, a první, která ji provozuje v naší zemi soukromě, pominu-li prehistorii během druhé světové války a dříve. První generací byli vědečtí pracovníci Akademie věd se satelity Magion i rozptýlení jednotlivci mimo ČSSR v západní Evropě, kde uvízli na konci šedesátých let, již se nevrátili a v kosmickém průmyslu prorazili, ať ve Velké Británii, nebo Německu. Pak přišla na řadu má generace sedmdesátníků. V devadesátých letech se leteckému (a kosmickému) průmyslu v Čechách nedařilo, a tak jsem jako mladý inženýr ekonomicky emigroval do německy mluvících zemí. Kdybych si vybral USA, což byla druhá možnost, kdoví, nicméně naše firma byla založena v roce 1999 v Mnichově a od roku 2006 ji vedu v ČR. Teď se dostávám po historickém exkurzu k odpovědi na Vaši otázku – objemově jsme dnes v kosmickém průmyslu dosáhli mnohonásobku výrobních prostředků, než v roce vstupu do ESA (2007), z čehož plyne i velké množství nových mladých a dravých firem v oboru. Co se týče ESC AEROSPACE – několik zakázek kompletace družic máme za sebou, ale abych se přiznal – integrátorem býti, tvrdý život míti! Náš poslední satelit se jmenoval LVICE2, odkazuji na knihu Bitva o vesmír budoucnosti začíná!, kde je popsána geneze vzniku této smělé české mise k Měsíci, jejíž jsme byli neméně smělým integrátorem! Být integrátorem není při současné explozi cen jednoduché – jsme pražská firma s pobočkami v Německu, Rakousku, Švýcarsku, USA a Asii; ceny celosvětově pozorně sledujeme a porovnáváme. Příležitosti kompletace družic jsou nezměrné, jen je uchopit a finančně i technicky ustát. Satelit se vyrábí i deset let (na jednom přístroji pro SOLAR ORBITER jsme pracovali 13 let, než konečně odletěl ke Slunci), smlouvy jsou povětšinou s fixním budgetem a launch na raketovém nosiči se často i roky odkládá.
Kosmický průmysl je iniciátorem inovačních řešení. Jak se Vám daří řídit inovace a spolupracovat s českými vědci?
V současnosti spolupracuje ESC AEROSPACE s mnoha českými akademickými a vědeckými pracovišti, a samozřejmě i s vědeckými pracovišti mimo naši republiku, ať ve Vídni, Mnichově, nebo Berkeley. Otázka ovšem skrývá dvě podotázky – ta druhá se týká inovací samotných. U nich jde o firemně řízenou aktivitu, inovační proud si řídíme sami a je hlavním motorem posunu firmy vpřed. Jaderným palivem je kolektivní duch inženýrů, pevně stanovené cíle a odvaha vykročit. My již vykročili a ESC AEROSPACE se dostalo do fáze, kdy inovace subsystémů je naší primární činností. Doufáme, že hlavním zájmem ČR potažmo EU je mít silné průmyslové hráče na trhu, kteří jsou celosvětově úspěšní a konkurenceschopní, a zde vidím tu největší výzvu, která před námi stojí: když už ne dohonit, tak alespoň stále dýchat na záda americkým a asijským firmám. Cítím napjatý stav nejen české, ale celé středoevropské komunity firem.
Vámi vyvíjené řídicí systémy vyžadují i kybernetickou ochranu, která je nutná i v antidronových systémech. Máte úspěchy a řešení i v této oblasti?
Ano. Jako mýtická Pythia jsme odhadli rozvoj bezosádkových systémů, naše první UAV s vlastní avionikou létalo v roce 2008, náš první antidron odchytával nepřátelské drony v roce 2018, obzvláště kolegové na Floridě se v oblasti antidronových systémů výrazně angažovali. Firmy produkující tyto systémy v době před rozhořelými konflikty neměly odbyt, inovace systémů stagnovala. Je kde navazovat. Kybernetická ochrana, zabezpečení sítí a cloudů dnes rezonuje. Bezpečnost dat především, zabezpečené spojení v satelitním segmentu i jako spin-off produkt pro pozemní segment, kde je zákazníků nepoměrně více. Komponenty vzniklé ve vesmírném průmyslu mají často přesah do obyčejného pozemského světa. Produkty made in ESC AEROSPACE vyrobené v Evropě, USA či v Asii se využívají pro řešení kybernetické ochrany, a aby tomu tak bylo i nadále, to již bude záležet i na mých následovnících. Takže děti, učte se, blbejch je dost, jak říkával můj dědeček!
Děkujeme za rozhovor.
Text: redakce
Foto: esc Aerospace s.r.o.