Byznys

Ročně přepravíme více než 60 milionů tun zboží

Štítky:

Ing. Tomáš Tóth vystudoval Dopravní inženýrství na Univerzitě Pardubice a prošel několik manažerských pozic ve skupině Českých drah. V ČD Cargo a.s. je od roku 2013 a v současné době je předsedou představenstva největšího českého železničního nákladního dopravce.

Již od roku 2007 fungujete jako dceřiná společnost Českých drah. Jaké je Vaše poslání?
Jak již vyplývá z názvu naší společnosti, naším primárním úkolem je zajištění přepravy zboží po železnici. Ročně přepravíme více než 60 milionů tun zboží. Převážíme nejen hromadné substráty, ale našimi vlaky přepravujeme také hutní výrobky, pohonné hmoty, agrární produkty, nově vyrobené automobily apod. Významnou měrou se podílíme na likvidaci následků kůrovcové kalamity, která zasáhla naše lesy. Známý je náš slogan „Cokoliv – kamkoliv“ a jeho pravdivost dokládají například přepravy mimořádných zásilek – souprav metra, nádob na vyhořelé jaderné palivo, humanitárního zboží nebo vojenské techniky.

Podařilo se Vám v roce 2021 dostat společnost opět do zisku. Můžete nám k tomu něco říci?
Rok 2021 byl ve znamení růstu přepravních objemů a tržeb ve většině stěžejních komodit, s výjimkou automotive a kombinované dopravy, které však brzdila řada externích vlivů. Naše společnost realizovala za rok 2021 zisk před zdaněním dle mezinárodních účetních standardů (IFRS) ve výši 290 mil. Kč, což je meziroční zlepšení o 674 mil. Kč. Není však třeba velkého plácání po ramenou, již závěr loňského roku jasně naznačil, že rok 2022 bude ve znamení prudkého růstu cen nákladových vstupů a pokračujícího nedostatku některých součástek v průmyslové výrobě. Nově významně ovlivňuje makroekonomickou situaci válečný konflikt na Ukrajině a s ním souvisí i změna některých zbožových proudů. Loňské výsledky tak již necháváme spíše statistikům.

V globalizované ekonomice hraje doprava zboží zásadní roli. Jaká je Vaše teritoriální působnost a uvažujete o expanzi?
Správná otázka. Česká republika je nám opravdu už malá. Kromě ČR jsme držiteli oprávnění k provozování železniční nákladní dopravy v dalších šesti evropských zemích. Nejprve jsme v roce 2015 začali s rozvojem aktivit v Polsku a dnes na polském trhu přepravujeme okolo 4 milionů tun zboží ročně. Nákup nových interoperabilních lokomotiv Vectron nám umožnil „podívat“ se i na západ, nejprve v roce 2019 do Rakouska a o rok později do Německa. Díky spolupráci obou zahraničních poboček může ČD Cargo nabízet v tranzitu nejen přepravní trasu přes Slovensko a Českou republiku, ale i po koridorové trati přes Rakousko a Passau dále do Německa. To je v této době obzvlášť důležité s ohledem na významně omezenou propustnost hraničního přechodu Děčín – Bad Schandau. Další expanze byla zaměřena na východ a směrem na Balkán. Výsledkem bylo získání „licence“ na Slovensku (červen 2020), v Maďarsku (říjen 2020) a v Chorvatsku (duben 2022). Zde nepotřebujeme nasazovat nejmodernější techniku, ale můžeme využívat starší, avšak stále plně provozuschopné a spolehlivé lokomotivy. Balkán obecně považujeme za velmi perspektivní trh, proto jsme již podali žádost o získání licence ve Slovinsku, chceme založit dceřinou společnost v Srbsku. Nezajímavé nejsou ani další západoevropské trhy, konkrétně například země Beneluxu. V souvislosti se změnou geopolitické situace souvisejí i změny zbožových toků. Naši zákazníci si hledají alternativní surovinové zdroje, pro které je nutné zajistit nové trasy. Výrazně tak rostou například přepravy z a do baltských nebo jaderských přístavů. Díky naší široké teritoriální působnosti jsme schopni požadavky našich obchodních partnerů plně pokrýt.

Železniční nákladní doprava jako nástroj zelené politiky ČR. Co si pod tím můžeme představit a jaké ekologické po-
hony chcete uplatňovat?

Je nutné uvědomit si, že zelená politika není jen o nových pohonech vozidel, neboť využívání železnice je už ze své podstaty nástrojem zelené politiky. Proč? Je ekologická a udržitelná, v maximální míře využívá elektrickou energii s nižšími emisemi hluku a škodlivých výfukových plynů a je s ní spojeno pouze 0,4–0,5 % emisí skleníkových plynů z dopravy v EU – na veškerou dopravu v EU přitom připadá 25 % celkových emisí Unie. Je také energeticky účinnější než silniční doprava, oproti elektromobilům spotřebuje na stejný výkon 9x méně elektrické energie, v případě dieselové trakce spotřebuje železnice na stejný výkon pouze 1/3 nafty. A v neposlední řadě je i bezpečná. Naše vlaky využívají z 92 % elektrickou energii, park dieselových lokomotiv postupně modernizujeme a dosazujeme do nich nové motory splňující přísné emisní limity. A samozřejmě v blízké budoucnosti počítáme s hybridními nebo bateriovými řešeními.

Jakým způsobem myslíte, že je možné dostat zboží ze silnice na železnici?
Primárně musíme zboží na železnici udržet, nesmí se zhoršovat podmínky pro železniční dopravu. A co se týče převodu zboží, vidím největší příležitost v kooperaci dopravních módů. Zatímco dnes si se silnicí konkurujeme, v budoucnu vidím jako jedinou udržitelnou možnost spolupráci a využívání výhod, které silnice a železnice mají. Železnice nabízí rychlou a ekologickou přepravu na delší vzdálenosti, výhodou silnice je zase flexibilita a efektivní zabezpečení první/poslední míle. To vše bez překládky zboží, s využitím intermodálních jednotek.

Děkujeme za rozhovor.

Text: redakce

Foto: archiv ČD Cargo, Michal Roh ml., Karim Ibrahim

Similar Posts