„Naše společnosti jsou strategické pro obranu a bezpečnost ČR. V mírové situaci nás živí export, ale nyní mají prioritu potřeby české armády či hasičů,“ říká David Chour, místopředseda představenstva a finanční ředitel skupiny Czechoslovak Group (CSG). Do ní patří například automobilka Tatra, výrobci pozemní obrněné techniky TATRA DEFENCE VEHICLE a EXCALIBUR ARMY, radarový výrobce ELDIS a na Slovensku tradiční výrobce munice MSM Nováky.
Nejvýznamnější značkou Vaší skupiny je automobilka Tatra, třetí nejstarší výrobce aut na světě. Jak se jí v současné době daří?
Tatra, kterou vlastníme spolu se skupinou PROMET GROUP, je na vzestupné trajektorii: zvyšuje výrobu i prodeje a přijímá nové zaměstnance: Dokonce jich letos chce získat 500. Je to částečně důsledek bezpečnostní situace: Tatrovky slouží nejen v civilním sektoru, ale také vojákům a hasičům. Plníme objednávky pro celý svět, ale na prvním místě jsou potřeby české armády a hasičů, pro které rezervujeme kapacity. I proto jsme mohli okamžitě po srpnovém podpisu nejnovějších kontraktů s českým Ministerstvem obrany na asi 280 vozidel okamžitě rozjet výrobu. Tatrovky také ukázaly své schopnosti při hašení požáru v Hřensku, protože v terénu jsou nepřekonatelné.
Méně známé, ale neméně důležité firmy CSG jsou výrobci vojenské pozemní techniky EXCALIBUR ARMY a TATRA DEFENCE VEHICLE. Předpokládám, že jejich podnikání hodně ovlivnila ruská agrese proti Ukrajině.
Máte pravdu. Ukrajině jsme dodávali pozemní techniku již od roku 2016 a po letošním vypuknutí ruské agrese se naše pomoc znásobila. Pomáháme Ukrajině dodávkami vojenské techniky, munice, ale také servisem vozidel ukrajinské armády u nás. Postupujeme v úzké součinnosti s českým státem a jeho licenční správou. Její pracovníci jsou v obrovském nasazení, a i když jejich práce není vidět, zaslouží si obrovské ocenění. Já věřím, že i díky české pomoci Ukrajině válka jednou skončí a český průmysl se bude podílet na mírové obnově země.
Jak přispíváte k modernizaci české armády? Plníte aktuálně nějaké objednávky?
Kromě již zmíněných dodávek logistických tatrovek plníme kontrakt na dodávku 62 šestikolových obrněnců TITUS. Projekt jde podle plánu, od září jsou tato vozidla ve vojskových zkouškách a většina z nich bude vyrobena v roce 2023. Dovolte mi ale zmínit jinou důležitou věc: Ne všechny potřeby naší armády dokáže splnit český obranný průmysl. Ale pokud musí Ministerstvo obrany využít zahraničního dodavatele, je důležité, aby projekt byl částečně lokalizován do českého průmyslu. Díky tomu zůstane část peněz v české ekonomice a také tu vznikne know-how, jak se o zahraniční techniku starat, opravovat ji či modernizovat. Příkladem je třeba spolupráce naší radarové společnosti Retia s izraelskou společností Rafael na dodávce systému protivzdušné obrany Spyder pro českou armádu.
Česká republika má problém s prudce rostoucím deficitem státního rozpočtu. Životní úroveň domácností trpí inflací zejména u cen energií. Myslíte si, že si ČR může dovolit velké zvýšení výdajů na obranu a bezpečnost?
Politici by měli vysvětlit lidem, že se jedná o investici do bezpečnosti nás občanů a v kontextu války, která se odehrává pár set kilometrů od nás, je to významnou prio ritou. A pak musí být splněna druhá podmínka, a to že podíl domácího obranného průmyslu na modernizačních projektech armády bude co největší. Protože pak se jedná o investiční stimul, tvorbu pracovních míst a příjmy do státního rozpočtu. Podle studie společnosti EY se každá koruna v obranné zakázce, kterou plní naše firmy, multiplikuje v dodavatelském řetězci třikrát a podobně je to s pracovními místy.
Bavíme se pořád o obraně a bezpečnosti, ale Vaše skupina je daleko pestřejší. Vyrábíte radary, železniční brzdy a dokonce hodinky. Je pro Vás významnější bezpečnostní, nebo civilní průmysl?
Optikou hospodářských výsledků je to obvykle půl na půl, nicméně válka na Ukrajině dočasně vychýlí misky vah na stranu té obranné a bezpečnostní části. Ale podniky, které se v CSG věnují civilní výrobě, jsou velmi důležité. Třeba DAKO-CZ je celosvětově významný dodavatel brzdových systémů pro vlaky, tramvaje či metro. ELDIS zase dodává radary, které v Indii pokrývají celý vzdušný prostor a řídí letový provoz. No a výroba hodinek české značky PRIM, to je spíš krásný doplněk k hlavním oborům našeho podnikání.
EU razí politiku Green Deal a motivuje banky, aby spolupracovaly jen s ekologicky a společensky odpovědnými firmami. Je možné, aby společnosti CSG podnikaly v souladu s těmito požadavky?
Naše společnosti určitě zvládnou plnění takových kritérií, jako je zvyšování energetických úspor, snižování uhlíkové stopy, ochrana vodních zdrojů a biodiverzity nebo recyklace odpadů. Spíše u některých bank registrujeme, že svými interními pravidly omezují spolupráci s obranným a bezpečnostním průmyslem. Podle mě je to absurdní postoj, protože tím poškozují odvětví, které je klíčové pro vnitřní i vnější bezpečnost Evropy a ochranu jejích hodnot. A jednají přímo v rozporu s politikou Evropské unie, která rozvoj evropského obranného a bezpečnostního průmyslu podporuje.
Děkujeme za rozhovor.
Text: redakce
Foto: archiv