Lifestyle

Záchranáři se zkušenostmi

Štítky:

Společnost Air – Transport Europe (ATE) založená Milanem Hoholíkem bude od příštího roku zachraňovat životy nejen na Slovensku. V Česku, kromě Olomouckého kraje, budou nově létat i v kraji Moravskoslezském. „U nás bereme svoji práci jako poslání,“ uvádí Milan Hoholík hlavní důvod, proč se společnosti daří expandovat do nových regionů. Založit společnost s tím, že vám dvacet let nebude přinášet zisk, se zdá být podnikatelským oxymoronem. Proč jinak než pro výdělek by měla firma vzniknout? Třeba proto, že může zachraňovat lidské životy, a to rozhodně není málo. A časem dojde i na ty zisky.

Na utrpení nelze zapomenout

Milan Hoholík založil záchrannou leteckou společnost v roce 1991, patřila tak k prvním soukromým leteckým společnostem v tehdejším Československu. Proč do toho šel? Důvodem byly dlouholeté osobní zkušenosti, které získal jako profesionální pracovník Horské záchranné služby ve Vysokých Tatrách. „Denně jsem měl před očima utrpení lidí, kteří se v Tatrách zranili, a my jsme je na nosítkách nesli terénem i několik hodin. Věděl jsem, že rychlý transport do nemocnice by mohl mnohdy zachránit život či alespoň zmírnit následky jejich zranění,“ vysvětluje.

Začíná se výcvikem

Společnost ATE se už velmi dobře etablovala na Slovensku. Své hlavní sídlo má v Popradě, operační střediska však najdeme i v Bratislavě, Nitře, Trenčíně, Žilině, Banské Bystrici, Košicích a od roku 2017 také v Olomouci. Na jaře podepsalo ATE smlouvu s Ministerstvem zdravotnictví ČR na provoz ostravského střediska na následujících 8 let.
Smlouva bude naplňována od ledna příštího roku, záchranáři se ale do přípravy pustili už během podzimu, aby byl přechod co nejplynulejší. Hned v září proto začal nový provozovatel letecké záchranky Moravskoslezského kraje provádět se záchranáři a lékaři součinnostní výcvik.

Vrtulník se nemění

Letečtí záchranáři si naštěstí nebudou muset zvykat na jinou leteckou techniku. ATE nasadí do střediska v Ostravě stejný model vrtulníku. „Na pomoc pacientům v Moravskoslezském kraji bude i nadále létat dvoumotorový lehký vrtulník EC 135 T2+. Usilovali jsme o stejný model, aby byl přechod na nového provozovatele pro letecké záchranáře co nejhladší,“ říká Milan Hoholík.

Do nepřístupného terénu s navijákem

Novinkou ve výbavě vrtulníku letecké záchranky bude od příštího roku palubní naviják. Ve své výbavě ho má v Česku jen armádní letecká záchranka a sousední letečtí záchranáři Olomouckého kraje. Letečtí záchranáři ho používají pro speciální záchranné akce v těžko přístupném terénu nebo nad vodní hladinou. „S palubním navijákem je práce podstatně jednodušší, minimalizuje prostor k chybám z důvodu lidského faktoru a v odůvodněných případech umožňuje provést záchranu i v noci,“ dodává pan majitel.
„Věřím, že i v Moravskoslezském kraji zužitkujeme své více než třicetileté zkušenosti a budeme místním záchranářům, lékařům a zejména pacientům cenným partnerem,“ uzavírá Milan Hoholík.

Foto: archiv ATE

Text: redakce

Similar Posts