Byznys

Za zásadní považuji modernizaci vozidlového parku a zavádění moderních technologií

Štítky:

Vystudovaný právník Michal Krapinec zahájil svou profesní dráhu v advokacii. V rámci Skupiny ČD pracuje již deset let, bohaté zkušenosti sbíral např. v oblasti carga nebo informačních systémů. Mezi jeho zájmy patří vedle železnice hlavně cestování a sport. Předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah, a.s., je od dubna letošního roku.

Pane předsedo představenstva, celý svůj profesní život se pohybujete na železnici a v rámci skupiny Českých drah. Jaká je Vaše vize pro národního dopravce evropského střihu?
Priority mám v zásadě tři – fi nanční stabilizace firmy, spokojení zaměstnanci a kvalita služeb.

Hned po nástupu jsme společně s kolegy rychle řešili neodkladné věci ohledně financování a ratingu. Teď se postupně dostává na další úkoly. Mezi nimi je sestavení očekávky roku 2022 a příprava nového střednědobého plánu, který zohlední současnou situaci, kdy nedosahujeme předcovidových tržeb, ale ceny vstupů letí raketově vzhůru.

Nicméně věřím, že i v této době můžeme dráhy posunout dál. Za zásadní považuji pokračovat v modernizaci vozidlového parku, zavádět moderní technologie, a to včetně těch šetrných k životnímu prostředí. Cesta k vozidlům na alternativní pohon bude sice dlouhá, ale velice tomu fandím.

Očekávání zákazníků jsou zaměřena na kvalitu. Daří se kvalitu nabízet?
Kvalita služeb je základní předpoklad pro růst tržeb. Dál budeme rozšiřovat například nabídku wi-fi v našich vlacích, služby pro cestující s dětmi, handicapované spoluobčany nebo pro cyklisty. S kvalitou samozřejmě souvisí i moderní vozový park. České dráhy plánují v následujících deseti letech investovat do nákupu vlaků až 100 miliard korun.

Manažerská komunita využívá železnici čím dál více. Jak pečujete o tohoto náročného zákazníka?
Všichni zákazníci jsou nároční. Na počítači dnes pracují manažeři i studenti. Takže třeba technologii wi-fi jsme instalovali do další tisícovky vlaků. Důležitý je dostatek zásuvek pro nabíjení drobné elektroniky. Naše nejmodernější soupravy InterJet nabízejí dokonce bezdrátové nabíjení mobilních telefonů. Vůbec poprvé ve střední Evropě byla v těchto soupravách využita technologie výroby oken, která umožní snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy se zachováním tepelně-izolačních vlastností skel. Prostup mobilního signálu ve vlacích by pak měla vylepšit i technologie opakovačů, kterou budeme testovat v létě. Samozřejmostí v moderních vlacích jsou sklopné stolky či polohovatelná sedadla, která vedle možnosti pracovat během cesty nabízejí příjemný komfort. Důležité je i občerstvení, ať už formou restauračních a bistro vozů, kde spolupracujeme s předními českými šéfkuchaři na přípravě menu se zajímavým kulinářským zážitkem, nebo formou minibaru, kde cestující naleznou základní občerstvení.

Zákazník vyžaduje dochvilnost, kvalitu a nové služby, což znamená i investice do vozového parku. Jaké nové vozy můžeme očekávat ve Vašich barvách?
Do provozu jsme uvedli například InterJety, aktuálně nejmodernější vlaky v Evropě, to byla velká novinka posledních měsíců. Pro regionální dopravu jsme objednali 50 dvouvozových a 60 třívozových elektrických jednotek RegioPanter nejnovějšího provedení. Vlaky budeme do provozu zavádět postupně, v současnosti už jezdí například v Jihočeském a Plzeňském kraji. Dalších 66 motorových vlaků vybavených evropským zabezpečovacím systémem ETCS nám dodá polský výrobce PESA Bydhošť. První jednotky začnou přicházet z výroby v období jízdního řádu 2023 a dále. Rámcová smlouva pak umožňuje odběr až 160 těchto vlaků. Novinkou v dálkové a mezinárodní dopravě bude 20 zcela nových devítivozových jednotek. Vlaky s provozní rychlostí až 230 km/h budeme využívat hlavně na mezinárodních linkách do Německa nebo Rakouska, ale obslouží i české tratě, např. z Prahy do Ústí nad Labem nebo z Prahy do Brna. První soupravy dostaneme v roce 2024. Na mezistátní spoje pak v budoucnu nasadíme i 50 výkonných lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h. Takže se cestující v příštích letech mohou těšit na celou řadu novinek.

Ekologizace dopravy na železnici je evropským a národním tématem. Chystáte se na využití i nových pohonů, například vodíku?
Ve druhé polovině května jsme se společností Alstom odprezentovali v rámci railshow po celé republice první a jediný vlak na vodíkový pohon uvedený do běžného provozu. Uplatnění vodík najde především v regionální dopravě. Už dnes o této variantě jednáme například s Moravskoslezským nebo Ústeckým krajem. Evropa k dekarbonizaci inklinuje a jsou tendence nahradit starou dieselovou vozbu nějakou alternativní. Bude ale záležet na objednatelích, kterými jsou právě buď jednotlivé regiony, nebo stát, zda budou alternativní pohony požadovat v zadávacích řízeních na zajištění veřejné dopravy. Nezapomeňme na to, že neexistuje infrastruktura na plnění těchto vlaků. A zásadní je tady i cena samotných vozidel na vodíkový pohon. V současné době jsou o zhruba čtyřicet až padesát procent dražší než běžná motorová vozidla. Takže ano, alternativním pohonům určitě dáváme zelenou, ať už jde o vodíkové, nebo bateriové vlaky. Budeme tento trend maximálně podporovat, ale finální rozhodnutí je na zákaznících – na krajích a státu.

Děkujeme za rozhovor.

Text: Vít Ruprich

Foto: archiv ČD, a.s.

Similar Posts