Byznys

Digitalizace osobních dokladů bude výhodná především pro občany a instituce

Štítky:

Tomáš Hebelka, MSc, se stal generálním ředitelem státního podniku na základě výběrového řízení v roce 2016. Má velké zkušenosti z oblasti strategického a procesního managementu v oboru reprografických služeb, IT a ICT v oblasti privátního sektoru a státní správy. Působil i jako prezident Českého institutu manažerů informační bezpečnosti.

Proces přechodu od fyzických dokladů k elektronickému občanskému průkazu znamená, jak si udržet konkurenceschopnost v rámci digitální ekonomiky. Jakou roli v tomto procesu sehrává Státní tiskárna cenin?
Donedávna by si málokdo spojil výraz „tiskárna cenin“ s digitalizací a digitálními službami, respektive s e-governmentem. A přitom v rámci strategického směřování Státní tiskárny cenin význam digitalizace stále vzrůstá. Pro STC jsou digitální služby prozatím komplementem k ceninové polygrafii. Jejich cílem není stávající produkty nahradit, ale rozšířit. Vytvořit takové digitální produkty, u kterých lze využít mnohaleté zkušenosti z kombinace špičkové ceninové polygrafie, zajištění profesionální bezpečnosti v průběhu výroby a odborné znalosti v zabezpečených digitálních službách. V současnosti STC v rámci výroby dokladů zajišťuje komplexní proces od zpracování grafického návrhu, přípravy pro tisk, vlastní tisk, personalizaci až po doručení produktu na místo určení. V oblasti osobních dokladů STC zajišťuje také implementaci souvisejících IT systémů pro elektronický sběr dat, pořizování žádostí, jejich centrální zpracování, personalizaci a následné vydávání dokladů na příslušných úřadech.

Přibližte nám tedy elektronický občanský průkaz a současný stav jeho vývoje.
Nové občanské průkazy s biometrickými údaji vycházejí z NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU a rady (EU) ze dne 20. června 2019 o posílení zabezpečení průkazů totožnosti občanů Unie a povolení k pobytu vydávaných občanům Unie a jejich rodinným příslušníkům, kteří vykonávají své právo volného pohybu. Nové OP obsahují bezkontaktní čip, na kterém jsou uloženy biometrické údaje držitele, tj. obraz obličeje a otisky prstů, obdobně jako tomu je například u cestovních pasů. Od srpna 2021 je možné pro překročení hranic v rámci EU použít buď cestovní pas, nebo právě nový OP s biometrickými údaji. Biometrické údaje uložené v občanském průkazu zároveň nebude možné použít pro jiné účely, než je ověření pravosti občanského průkazu a totožnosti držitele občanského průkazu při překračování státních hranic.

Svět se mění, ať chceme, nebo ne. Naši novou příležitost spatřuji v digitálních produktech. Mladá generace nechce v peněžence kromě bankovek nosit několik identifikačních karet. Chce mít u sebe jen mobilní telefon. Co jim nabídnout například identifikační doklad v mobilu, který je jakýmsi dvojčetem fyzického občanského průkazu?
Dokladem v mobilním telefonu byste se např. mohli prokázat při silniční kontrole, ale také v dalších běžných životních situacích, například na poště při vyzvednutí zásilky atd. Jsme ve fázi digitalizace dokladů, tedy vytvoření digitálního dvojčete dokladu, které je uchované mimo fyzický doklad. Vždy by však měla být zachována podmínka, že digitální doklad vydává (byť zprostředkovaně) stejná autorita jako fyzický doklad. Vzhledem k tomu, že digitalizace navazuje na elektronizaci dokladů, infrastruktura pro zpracování dat pro tuto fázi již z velké části existuje.

Trendy v oblasti fyzických a digitálních dokladů se neustále vyvíjejí směrem k integraci digitálních dvojčat osobních dokladů. Jak jste na to připraveni?
Vyvinuli jsme prototyp mobilní aplikace eDokladovka včetně demoverze. Uvědomujeme si, že nestačí přijít s nápadem, musíme také navrhnout fungující řešení. A to jsme udělali. eDokladovka je testovací mobilní aplikace (peněženka digitální identity), která umožňuje ukládat jednotlivé digitální doklady (občanský průkaz, řidičský průkaz, cestovní doklad atd.) obsahující libovolné údaje, a to v závislosti na požadavku věcného správce. Využívání eDokladovky se zatím předpokládá na národní úrovni.

Jak samotná eDokladovka funguje?
Je to velmi jednoduché, uživatelsky příjemné. Držitel dokladu si v App Store/Google Play nainstaluje příslušnou aplikaci do mobilního telefonu a nastaví si zabezpečení aplikace s využitím biometrie telefonu. Kvalifikovaná potvrzení atributů získá po předložení žádosti u příslušného úřadu či na online portálu. Technicky lze řešení zajistit na úrovni důvěry „VYSOKÁ“. Digitální doklady uložené v aplikaci eDokladovka je možné sdílet online nebo offline s kontrolní aplikací. Občan má plně pod kontrolou, jaká data s kontrolní aplikací sdílí. Aplikace bude dostupná prakticky pro všechny současné telefony (Android i iOS). Primárně se sice jedná o mobilní aplikaci, ale je možný i vývoj pro standardní PC platformu. Bezpečnost uložení a způsob výměny dat mezi aplikací držitele a ověřovatele je postavena na celosvětově uznávané interoperabilní normě ISO 18013/5. Aplikace má aktivní ochranu proti reverznímu inženýrství i ochranu uživatelů proti hackerským útokům. Při ztrátě nebo výměně mobilního zařízení je třeba znovu nainstalovat aplikaci eDokladovka a aktivovat si jednotlivé doklady. Kvůli potřebě přihlašování se k těmto dokladům prostřednictvím PIN nebo biometrických údajů se předpokládá významné snížení počtu zneužití osobních dokladů. Používání mobilních dokladů má dopad i na úsporu času stráveného na úřadech, které se nebudou muset tolik zabývat agendou ztráty osobních dokladů a budou moci využívat předepisování formulářů automatickým vyčtením dat z mobilního dokladu. Státní tiskárna cenin v současné době vede se všemi relevantními subjekty intenzivní diskuse jak o možném technickém řešení, tak o dalších nezbytných zejména legislativně-procesních souvislostech. STC je připravena prototyp aplikace eDokladovka finalizovat a podílet se na jejím zavedení do praxe co nejdříve.

Děkujeme za rozhovor.

Text: redakce

Foto: archiv STC

Similar Posts