V nočním vlaku do polského Řešova se moc nevyspíte, ale dá se vydržet. Ještě přejít pěšky hraniční přechod a pak nástup do moderního korejského vlaku a za dvě hodiny jsme ve Lvově. V hotelu jako první na programu je bezpečnostní školení. Ochranná služba Policie ČR lvovského konzulátu je velmi profesionální. Základem jsou informace, jak se chovat při leteckém poplachu a informace, které budeme dostávat na Whatsapp v rámci naší skupiny. Všichni si instalujeme ukrajinské aplikace, které nás v průběhu naší cesty budou upozorňovat na letecké poplachy.
Odpolední program pro většinu z nás zahrnuje návštěvu rehabilitačního centra pro vojáky, kteří ztratili jednu nebo i více končetin. Je neděle odpoledne, takže mnoho aktivity v tělocvičnách a na různých rehabilitačních pracovištích nevidíme. Při odchodu vidíme vojáka na vozíku, jak hraje na klavír ve společenské místnosti. Přeběhl mi po zádech mráz. Rychle se přesunujeme do dalšího rehabilitačního zařízení provozované neziskovou organizací a financovanou ze soukromých zdrojů – Superhumans. Vítá nás bývalý voják, který v boji ztratil levou ruku a obě nohy. Ředitelka Superhumans ho drží za ruku, biotronickou ruku. Zařízení s kapacitou 50 lůžek pomáhá s návratem vojáků do normálního života nejen fyzicky, ale i psychicky.
Druhý den probíhá slavnostní otevření kanceláře CzechTrade a první business fórum naší cesty. Kromě prezentací českých firem dochazí k řadě kontaktů a jednání. Oficiální delegace, kterou vede vládní zmocněnec pro rekonstrukcji Ukrajiny Tomáš Kopečný, je doprovázena firmami z energetiky, stavebnictví a zdravotnictví, to jsou klíčové resorty, které jsou v současné době na Ukrajině nejvíce potřebné. Odpolední návštěva firmy Time and Space nám ukázala výrobní proces jedné z mála českých firem, která na Ukrajině ještě funguje. Z 300 zaměstnanců zůstalo od začátku války 100. Několik zákazníků dostalo strach a přesunulo výrobu do bezpečnějších oblastí. Někteří zůstali i proto, aby místním zachovali pracovní místa.

Noční lůžkový vlak se stává pro nás hotelem pro celý zbytek cesty. Budeme cestovat už většinou jenom v noci a vlakem. Je to praktické, ale i bezpečnější. V Kyjevě máme celý den a zahajujeme ho setkáním s USAID, Americkou obchodní komorou a EBA (European Business Association). Odpolední business fórum probíhá ve stejném formátu jako ve Lvově. Odpoledne předává místním záchranářům zástupce Asociace výrobců a dodavatelů zdravotnických prostředků Jan Peška ICU autobus v hodnotě 10 milionů Kč na převoz pacientů, kteří potřebují pro intenzivní péči. Autobus byl vyroben v jeho firmě Royax s.r.o. Večerní program nám umožní setkat se s řadou zajímavých lidí od místostarostky Buchi až po australského podnikatele, který opravuje vojenská vozidla nebo rakouského obchodního attache. Náročný den zakončujeme v “útulném“ kupé lůžkového vozu směr Dnipro. Další noc ve vlaku.

Organizátoři delegace nás upozorňují, že hotel v Dnipro bude jednoduchý, ale čistý a hlavně bezpečný. Není divu. V některých místech se nacházíme 80 km od fronty nebo záporožské jaderné elektrárny. Základní informace při check-in je umístění protileteckého krytu. Několik leteckých poplachů během dne nás lehce znervóznělo, ale do krytu šel málokdo, protože dle bezpečnostních instrukcí, které jsme dostávali na skupinový Whatsapp, bylo riziko relativně malé. Následuje návštěva starosty Dnipra, který jako většina vládních představitelů chodí v zeleném tričku a košili. Předání tří českých sanitek a běžíme na business fórum. Následuje prohlídka průmyslové zóny na okraji Dnipra, která na své investory bude čekat ještě dlouho. Návštěva traumatologického centra místní nemocnice na nás udělala asi nejhlubší dojem. Setkání se zraněnými vojáky, kteří byly převezeni před pár dny z fronty bylo silné.
V současné době se mnoho investorů na Ukrajinu nehrne, ale ten kdo chce na Ukrajině v budoucnu podnikat a zapojit se do rekonstrukce, která tam bude po skončení války probíhat, tak ten tam musí být dnes. Musí překonat nepohodlí vlaků a určitý strach. Bez rizika není zisk. Ukrajinci si cení toho, že překonáte nepohodlí a máte odvahu přijet během války. Až na Ukrajinu budou létat civilní dopravní letadla, tak už bude pozdě navazovat kontakty.
Text a foto: spolupracovník redakce