Byznys

S naší prací se můžete setkat na železnicích celé Evropy

Štítky:

Stadler vyrábí vlaky splňující i ty nejnáročnější potřeby zákazníků. Bohumír Kráčmar je jednatelem společnosti Stadler Praha, která je vývojovou a konstrukční kanceláří divize Centrální Evropa. V současné době zažívá prudký rozvoj a předpokládá další růst. V jejím portfoliu jsou nejmodernější kolejová vozidla, a to jak pro železnici, tak i pro městskou hromadnou dopravu.

V roce 2024 slavíte 15 let na českém trhu. To jste stále mladistvá firma. Kam jste za tu dobu dospěli?
Pod značkou Stadler působíme na českém trhu od roku 2009. Ale historie naší konstrukční kanceláře je téměř o 20 let starší. V podstatě se dá říct, že naše začátky v oboru kolejových vozidel se datují již do období kolem roku 1989. V té době také začal ve Švýcarsku po vstupu nového vlastníka pana Petera Spuhlera dynamický rozvoj celé současné skupiny Stadler. Ale my jsme museli urazit ještě dlouhou cestu, než jsme se ve světě kolejových vozidel vzájemně potkali. Někteří z nás začínali ještě před sametovou revolucí u lokomotiv, tramvají a pražského metra z produkce tehdejšího výrobce ČKD. Po následném kapitálovém vstupu firmy Siemens do této společnosti jsme se zapojili do procesu budování jeho konstrukčních kapacit pro nové trhy střední a východní Evropy. Bylo to období poznávání reality, která nás tvrdě konfrontovala se socialistickou minulostí. To si jistě prožila i celá řada jiných úspěšných firem v České republice.

V roce 2008 bohužel přišla celosvětová ekonomická krize, která postihla kromě jiných firem i železniční obor firmy Siemens. Výsledkem bylo uzavření pražského závodu a přesun stávajících výrobních technologií do Vídně. Rozhodnutí o zrušení závodu se týkalo i engineeringu. V té době jsme ale již spolupracovali v rámci konsorcia s firmou Stadler na dodávkách prvních patrových vlaků pro švýcarské státní dráhy SBB. To byl pro naši další budoucnost zlomový moment. Existovaly již vzájemné pracovní a především osobní kontakty, které předcházely náš další osud. A pak v létě roku 2009 přišla ze Švýcarska nabídka, která se neodmítá. Vytvořit konstrukční kancelář firmy Stadler v Praze. Tehdy jsme začali jen s malým týmem třiceti konstruktérů. To byla švýcarská podmínka. Vybrat ty nejlepší. Dnes naše konstrukční kancelář zaměstnává 180 kvalifikovaných inženýrů, kteří pracují především na zahraničních projektech celé skupiny Stadler. S jejich prací se můžete setkat na železnicích celé Evropy.

Vlak Giruno u Zugského jezera

Švýcarská kvalita je v podnikání pojem. Jaké manažerské zkušenosti jste získal v rámci implementace do tohoto prostředí?
Ano, švýcarská kvalita je pojem. A my jsme si toho byli od začátku vědomi. Dost nám pomohlo, že jsme měli po téměř osmiletém působení u firmy Siemens už určité zkušenosti. Tím jsme byli tak trochu připraveni na to, co nás čeká. Ale museli jsme začít měnit i celkový přístup k plnění úkolů. Vyšší nasazení a maximální důslednost. Metoda „ono to nějak dopadne“ na Západě nefunguje.

A ve Švýcarsku už vůbec ne. Získat si důvěru nám trvalo několik let. Ale když to přijde, tak vás příjemně překvapí, jak se postupně stáváte součástí týmu. A to po stránce profesní i lidské. Nejvýše se cení profesionalita a odpovědný přístup. Když to pochopíte a ztotožníte se s touto filozofií, tak jste na palubě. Švýcarsko je poměrně malá země. Díky pracovitosti svých obyvatel je tam, kde je. Po překonání počátečního odstupu jsme si získali jejich důvěru. Odměnou nám bylo, že jsme dostali naprostou volnost v našem dalším profesním rozvoji. Není to o nějakém manažerském rychlokurzu. Je to o vzájemné spolupráci se společným cílem.

Realizujete na českém trhu samostatné projekty. Seznamte s nimi naše čtenáře.
Prvním projektem skupiny Stadler na českém trhu byl projekt Leo Expres. Asi většina z vás zná tyto elegantní černo-zlaté vlaky. Už málokdo ví, že jejich konstrukce je dílem naší kanceláře. Tímto projektem Stadler pomohl jednomu z nově vznikajících privátních dopravců vstoupit na českou železnici. Dnes se dá říct, že úspěšně. Následovaly motorové jednotky RS1 pro regionální dopravu okolí měst Liberec a Jihlava. Jejich dodavatelem byl německý závod v Berlíně. Stadler Praha se podílel především na uvedení do provozu a podpoře zákazníků.

Před pěti lety se stala firma Stadler vítězem výběrového řízení na dodávku 40 tramvají pro Dopravní podnik Ostrava. Její vývoj zajišťovala naše konstrukční kancelář a rozšířila stávající portfolio tramvají celé skupiny Stadler. Jde o první zahraniční tramvaj na českém trhu. A má ve střední Evropě už i své následovníky.

V poslední době se naše firma etabluje i na Slovensku. Po dodávkách nových vlakových souprav pro Tatranskou elektrickou železnici začnou od příštího roku dopravovat slovenské cestující nové komfortní patrové jednotky KISS, které jsou opět dílem pražské konstrukční kanceláře. Naši východní sousedé si tak mohou poprvé vyzkoušet komfort cestování na švýcarské úrovni.

Vaše produkty jsou vidět především na železnici a na kolejích měst. Čím jste výjimeční?
Nedá se říct, že jsme výjimeční. Prostě jsme ve správné chvíli byli připraveni uchopit příležitost. A toho jsme maximálně využili. Myslím, že v České republice jsme nebyli a nejsme jediní. Vzpomínám si na slova našeho majitele pana Spuhlera, když jsme vstupovali do jeho impéria. Kde není risk, tam není ani zisk. To byl asi hlavní impuls, který nás v počátcích nastartoval. Donutil nás opustit prostředí klidných vod a vydat se za dobrodružstvím.

Chtělo to kousek osobní odvahy něco ve svém profesním životě změnit. Je to především o lidech. Když je dobrý tým, tak s ním přichází také úspěch. V našem případě se za něj dá považovat skutečnost, že naši zahraniční zákazníci naše výrobky hodnotí pozitivně a nedělají rozdíl, zda vznikly v Čechách nebo ve Švýcarsku. A to je pro nás nejlepším oceněním.

Děkujeme za rozhovor.

Text: redakce

Foto: Stadler Praha s.r.o.

Similar Posts