Michal Krapinec je vrcholovým manažerem působícím celý svůj profesní život ve skupině národního dopravce. Od dubna 2022 je generálním ředitelem a předsedou představenstva Českých drah a jeho cílem je finanční stabilita společnosti a zlepšování kvality služeb.
Pojem „národní dopravce“ zavazuje České dráhy k neustálým inovacím. Jaké máte priority pro nejbližší období?
Hlavní priority, na které se ve vztahu k zákazníkům chceme aktuálně zaměřit, můžeme shrnout do tří slov – modernizace, spolehlivost, digitalizace. Jen letos na koleje vyjíždí skoro 140 elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Když budeme počítat každý vůz nebo článek jednotky samostatně, je to zhruba 440 jednotlivých vozidel. A když to přepočteme na sedačky, nabídneme cestujícím víc než 22 tisíc pohodlných míst v klimatizovaných a bezbariérových vlacích s palubní Wi-Fi a dalším vybavením, které patří do standardu cestování vlakem ve 21. století. Loni jsme začali a letos budeme dál pokračovat s nasazováním nových elektrických jednotek RegioPanter ve dvou- a třívozovém provedení. Počítáme také se zahájením dodávek vlaků RegioFox. To se bavíme o regionální dopravě. V dálkové směřuje naše pozornost na začátek léta, kdy do zkušebního provozu přijdou naše nejmodernější vozy ComfortJet. Nejprve budou jezdit vnitrostátně na lince z Prahy do Ostravy, pak vyjedou na mezinárodní trasy.
Když všechny dodávky shrneme, tak můžeme říci, že se na české železnici odehrává malá revoluce, protože mezi lety 2011 a 2021 jsme nasadili celkem asi 170 nových vozidel. A teď, jen během posledních tří let, je jich 180! A to už je na kolejích opravdu znát. Abychom do vlaků přilákali i ty, kteří zatím jezdí např. automobilem, musíme být také spolehlivým dopravcem. I v této oblasti se snažíme dělat maximum, loni jsme zvýšili včasnost našich vlaků o další 3 %.
Modernizace a nákup nových kolejových vozidel vyžaduje i nové formy financování. Můžete je přiblížit?
Letošní rok nás čekají opravdu masivní investice. Je proto důležité, že se nám podařilo po několika letech dostat celou Skupinu ČD znovu do černých čísel. V pololetí 2023 jsme měli zisk zhruba jedné miliardy korun. Ve stejném trendu se vyvíjelo i druhé pololetí. Nicméně pro tak radikální obnovu naší flotily, jakou letos chystáme, musíme využít i další finanční zdroje. Jen pro představu, o jakém rámci se bavíme. Letos proinvestujeme 18,7 miliardy korun. Takže v průběhu roku budeme určitě čerpat cizí zdroje ve významném objemu. Využijeme více zdrojů. Prvním bude úvěr od Eurofimy, se kterou jednáme o navýšení stávajícího úvěrového rámce ve výši 640 milionů eur až na dvojnásobek, a to na příštích 25 let. Nabízí nejvýhodnější podmínky na trhu. Těmito prostředky však můžeme financovat nákup jen těch vozidel, která budou provozována v závazku veřejné služby. Pro nákup dalších technologicky vyspělých vlaků pak uvažujeme o úvěru od Evropské investiční banky, nabízí se i možnost emise dluhopisů na evropském dluhopisovém trhu.
Jak se mění přístup k cestujícím a čím chcete přilákat nové zákazníky?
Cestující jsou stále náročnější a je to dobře. Vytvářejí tím tlak na nás dopravce, abychom neustále zlepšovali naše služby. My v Českých drahách chceme o přízeň zákazníků zabojovat tím, v čem jsme byli vždy silní – komplexní péčí o naše cestující. S námi se cestujícím nikdy nestane, že by nedojeli do cíle své cesty. Ať už se objeví jakékoliv komplikace na železnici, děláme vždy maximum, abychom se o cestující postarali. Kombinací nových vlaků, kvalitního servisu na jejich palubě a dalšího rozšíření funkcí naší mobilní aplikace Můj vlak chceme dosáhnout toho, že se naše vlaky stanou pro lidi první volbou při jejich cestách.
Děkujeme za rozhovor.
Text: redakce
Foto: České dráhy, a.s.