Nezařazené Regiony

Budějovický Budvar: Tradice i závazek deseti milionů akcionářů

Štítky:

Češi mají jako jedni z mála svůj pivovar. Národní pivovar. Pro některé možná přežitek, pro ředitele Budějovického Budvaru Petra Dvořáka spíš tradice a unikát: „Pivo je náš národní nápoj, pivo je součást naší národní kultury. Pivu rozumíme, pivo exportujeme. A máme svůj národní pivovar. Tím jsme jedineční.

Už přes čtyři roky stojíte v čele národního pivovaru. Co to pro vás znamená?
Budvar je pro mě čím dál tím zajímavější. Vždy patřil mezi výrobce skvělého českého piva, mezi pivovarskou špičku, elitu. A zároveň je na něm skvělé, že nikdy nepodlehl tendencím, které do českého pivovarnictví pronikly zvenku. My jako národ jsme určovali pivovarnické trendy a tendence, tady vznikaly typy piv, které pak přebíral celý svět. Dlouhodobě byl český pivní styl považován za inspirující. Mně přišlo často líto, že jsme zde převzali spíše zahraniční přístupy a procesy. Najednou zhruba osmdesát procent pivovarů je v rukou cizích investorů. Budvar je v tuto chvíli největší ryze český pivovar, což je pro nás silný závazek. Chceme české pivovarnictví dále rozvíjet a zůstávat ikonou doma i v zahraničí.

Jak se Budvaru dařilo v době pandemie?
I přes všechny komplikace s koronavirovou krizí byl loňský rok pro Budvar úspěšný. Celkově jsme loni dokonce uvařili o 51 tisíc hl piva víc a dosáhli na rekordní výstav pivovaru. I přesto, že jsme loni vlivem krize přišli o desítky milionů korun, dařilo se Budvaru i obchodně. Tradičně naše prodeje táhl nárůst exportu na klíčových trzích. Dobrou zprávou je také více než 2% nárůst objemu našeho prodaného piva na domácím trhu, kde nám hodně pomohla novinka Budvar 33.

Pozorujete nějaké trendy v pití piva v posledních letech?
Postupujeme od kvantity ke kvalitě. Pijeme méně piva (klesá spotřeba na hlavu), ale více kvalitního, více ležáků, více minipivovarů a craftů, méně levných piv. To je dobrý trend. Ale také pijeme méně čepovaného piva a více baleného. To si myslím, že už není tak skvělý trend. Z mnoha důvodů. Čepované pivo je etalon kvality a zážitku, docílit správně načepovaného piva s hustou pěnou do studené mokré sklenice je doma velmi těžké. Čepované pivo má silný společenský rozměr. Pivo a hospoda nás vždy spojovaly napříč sociálními skupinami. A o to přicházíme. Čepované pivo je mimo jiné také ekologičtější, vratný sud potřebuje minimum dodatečných obalových a přepravních materiálů.

Chcete jako národní pivovar nějak měnit způsob, jakým Češi pivo vnímají?
Na domácím trhu hrajeme pouze v segmentu prémiového piva. Cesta kvality, řemesla, servisu a rozmanitosti je určitě něco, co budeme podporovat. Zároveň nezapomínejme, že jsme z dominantní části exportní pivovar. V naší misi a vizi národního pivovaru chceme především podporovat to, jakým způsobem vnímají české pivo v zahraničí. Chceme, aby český ležák byl vnímán jako silná a uznávaná kategorie na významných exportních trzích. Rádi bychom přispěli k tomu, že zvedneme příliv, oblíbenost českého ležáku, který zvedne lodě všem.

Děkujeme za rozhovor.

Text: Markéta Ježková

Foto: archiv Budějovický Budvar


Budějovický Budvar je národní pivovar s více než 125letou tradicí. Stále vyrábí ležáky klasickou dvoufázovou technologií – kvašením a zráním v ležáckých tancích. Pivovar si zakládá na tom, že tyto procesy nezkracuje a ani nespojuje do jediného kroku. Málokdo ví, že Budvar má největší kapacitu ležáckých tanků v České republice i téměř celé Evropě a jako jeden z mála větších pivovarů stále investuje do jejich rozšiřování. Chce tak zachovat řemeslo a tradiční postup vaření českého ležáku, který má – jak jinak – ležet.


Similar Posts