Jiří Svoboda je železničář vzděláním i duší, který si prošel železnicí od pozice výpravčího až po manažerské pozice a v roce 2018 se stal generálním ředitelem Správy železnic. Ta se intenzivně soustředí na opravu regionálních tratí, bezpečnost dopravy a přípravu vysokorychlostních tratí.
Správa železnic slaví letos 20 let od založení. Jak se za tudobu změnilo provozování dráhy?
Změnilo se mnohem intenzivněji než v předchozích letech, zejména z důvodu toho, že přichází éra automatizace, digitalizace a veškerá inovace s tím spojená. Obrazně jsem dříve říkal, že železo se ovládá železem, ale za těch posledních 20 let se toto radikálně změnilo, protože přišla éra softwaru a hardwaru, které nahrazují lidský faktor a zjednodušují železniční provoz jako takový.
Předpokladem bezpečnosti a efektivnosti dopravy je digitalizace a modernizace. Vidíte i uplatnění umělé inteligence?
Tento dotaz nedostávám poprvé, nicméně úplně nevidím potenciál v umělé inteligenci ve smyslu obsluhy a provozování železniční infrastruktury. Naopak bych se obával, a teď je to předmětem diskuzí, že díky tomu, jaká vážnost se dává kyberútokům a vůbec té zranitelnosti jakékoliv techniky, myslím, že zatím do obsluhy železniční infrastruktury nepatří.
Na železnici se uplatňují ekologické druhy pohonů. Jste připraveni na bateriové vlaky a vodík?
Můj osobní názor, přiznám se, je hodně ovlivňován okolními státy, kdy například v oblasti vodíku teď jeden z dopravců v Německu, který má více takových souprav, byť v řádu jednotek, už od toho ustupuje. Zjistil totiž, jak je to nákladově i provozně náročné, a raději se poohlíží po jiném typu, například hybridním pohonu. Určitě ta doba tady je, není potřeba se tomu bránit, ale je potřeba k tomu přistupovat s rozumem. Já za sebe prosazuji, abychom v Česku měli co nejvíce tratí s trakčním vedením. Stále to dává smysl a kvalitě infrastruktury to výrazně pomůže.
Zásadní změnu veřejné dopravy by měla přinést vysokorychlostní železnice. V jakém stavu je připravenost?
Začnu ohranou větou – takto daleko jsme v přípravách v České republice nikdy nebyli. Projektujeme v poměrně slušném technickém detailu více než 300 km tratí. Pro hlavní trasy už dávno nejsme ve fázi studií proveditelnosti, ale naopak se chystáme na první správní řízení. Bude to složité, čekají nás výkupy a povolení. Nicméně věřím, že se nám největší infrastrukturní projekt u nás povede dotáhnout do zdárného konce. Není to však jen úkolem Správy železnic, ale v podstatě všech dotčených složek státu.
Děkujeme za rozhovor.
Text: redakce
Foto: Správa železnic, státní organizace