Dušan Jamný vystudoval námořní navigaci v Polsku a mořské dálky jsou mu osudem. V návaznosti na tradici Československé námořní plavby založil v roce 1999 CZECHOSLOVAK OCEAN SHIPPING a.s. Společnost, která je dnes schopná dopravit cokoliv kamkoliv, po moři, po zemi i vzduchem. Jeho koníčkem je jachting. Jeho vášní Antarktida. Proto se stal spoluzakladatelem Českého antarktického nadačního fondu, který podporuje českou polární vědu.
Navazujete na historický odkaz Československé námořní plavby. Jaké služby nabízíte dnes?
Navázali jsme na něj. Ale vyrostli jsme do silné univerzální české spedice, která přepravuje cokoliv kamkoliv, od Arktidy až po Antarktidu, po železnici, auty, loděmi i letadly. Máme 8 poboček, v Čechách, na Moravě i na Slovensku. Kancelář přímo na letišti v Ruzyni. Agenty různě po světě. Spolupracujeme se všemi významnými přepravci.
České firmy jsou silně proexportní a přeprava zboží a výrobků je potřebná. Proč by se exportér měl obrátit na Vás?
Běžné zboží, které se naloží do auta, vlaku nebo kontejneru a ze stejného se vyloží, to přepraví kdekdo. Ale komplexní logistiku s různými druhy doprav a s různými přepravci, speciální náklady, technologie, investiční celky, to zvládnou jen nejzkušenější speditéři, jaké máme my. Proto investujeme hlavně do zkušených lidí. Omladili a rozšířili jsme tým. Je mezinárodní a skvěle se doplňuje. Klient je na prvním místě. Někdy znají moji lidé potřeby klientů lépe než klient sám. A klienti znají nás a věří nám. Kvalita služby je důležitější než cena. Jsme úspěšní, kde jiní selhávají. V dopravě je nutné improvizovat. Náklad zamrzne na cestě, v překladišti, v celním skladu. A náklady rostou. Kdo vybíral jen podle ceny a speditér neumí problémy vyřešit rychle a efektivně, doplatí na to. Každá země, přístav, překladiště mají svá pravidla. Naše zkušenosti při řešení takových patálií jsou nad zlato. Naši obchodníci mají dokonalý přehled o možnostech, dostupných kapacitách, vývoji cen, potenciálních problémech a možnostech řešení. Využíváme úspory z rozsahu. Dneska v dopravě kapacity chybí. Každý den, o který přepravu zkrátíme, šetří klientům peníze a eliminujeme problémy výroby a obchodu. Čím je doprava globálnější, tím hůř se hledají kapacity, příležitosti, dobré ceny a termíny. My jsme v tom dobří. I v doplňkových službách. Právních. Pojišťovacích. Jednání s úřady. Celní deklarace. Umíme dát platební podmínky, které klientům pomáhají s financováním.

Organizujete kapitánské kurzy pro jachtaře. Pronajímáte jachty na Jadranu. Zajišťujete expedice. Vaše vášeň není jenom moře, ale především polární krajiny. Jak se to stalo?
Vztah k jachtingu mám z námořní školy v polském Štětíně. Vztah k Antarktidě se zrodil, když jsme zajišťovali komplexní logistiku a já jsem osobně pomáhal při stavbě české vědecké stanice v Antarktidě. Logistiku tam zajišťujeme doteď, protože bez našich kontaktů ve vědeckých a armádních kruzích Chile a Argentiny by to nešlo. A prostřednictvím Českého antarktického nadačního fondu, který jsem spoluzakládal, podporujeme polární výzkum. Pravidelně se tam vracím. V roce 2015 jsem byl členem posádky polské jachty SELMA, která udělala světový jachtařský rekord. Dopluli jsme z australského Hobartu do Velrybí zátoky v Antarktidě na nejjižnější místo, kam se dá dojet lodí. Po třech měsících jsme dopluli do argentinského Mar del Plata. Chvílemi šlo o život. Ale dalo mi to sebevědomí pro život i pro podnikání.
Děkujeme za rozhovor.
Text: redakce
Foto: CZECHOSLOVAK OCEAN SHIPPING a.s.