Světová výstava EXPO v japonské Ósace představí nové technologie a inovace a bude zajímavou příležitostí pro spolupráci českých a japonských firem, protože Japonsko je druhým největším investorem v České republice, kde úspěšně působí až 280 japonských firem. Na tato témata si s námi povídal velvyslanec Japonska v Praze, pan Kansuke NAGAOKA.
Pane velvyslanče, v roce 2025 se světová výstava EXPO uskuteční v japonské Ósace. Je Ósaka připravena a jaká mají vystavovatelé očekávání?
Do začátku EXPO 2025 v japonské Ósace (Kansai) zbývá méně než 200 dní! Tato první světová výstava od pandemie covidu-19 bude zahájena 13. dubna 2025.
Přípravy na EXPO 2025 neustále probíhají. Například Grand Ring, který je symbolem celého areálu a jednou z největších dřevěných staveb na světě s dvoukilometrovou „Skywalk“, je již připraven na příchod návštěvníků. Také výstavba impozantních pavilonů zúčastněných zemí úspěšně pokračuje.
Svoji účast na EXPO 2025 potvrdilo 161 zemí a regionů a předpokládá se, že během šesti měsíců akci navštíví 28 milionů lidí. Pro každou zúčastněnou zemi to bude skvělá příležitost představit svou jedinečnou kulturu, technologie a podnikání celému světu.
Světová podnikatelská komunita dnes čelí různým výzvám, jako je narušení dodavatelského řetězce, globální zdravotní problémy, změna klimatu a mnoho dalších. Je nezbytné transformovat naši společnost, abychom tyto bezprecedentní výzvy mohli účinně řešit. Klíčem k úspěchu v tomto úsilí jsou nové technologie a inovace, které EXPO 2025 představí. Jsme nadšeni, že mnoho návštěvníků bude mít příležitost nejen je vyzkoušet, ale také sdílet nové nápady, jak je využít, s ostatními.

Česká republika se zúčastní výstavy ve svém vlastním pavilonu. Jaké výhody může účast na výstavě přinést českým firmám a jaké obchodní příležitosti nabízí Japonsko?
Japonsko, třetí největší ekonomika světa se 130 miliony obyvatel, nabízí českým firmám řadu obchodních příležitostí. Například díky Dohodě o hospodářském partnerství mezi Japonskem a EU vzrostl český export a japonský trh během pěti let po jejím uzavření o 70 %. Některé české firmy již v Japonsku uspěly díky svým pokročilým technologiím. Navíc japonská vláda nyní aktivně podporuje další přímé zahraniční investice do země. EXPO poskytne českým firmám a podnikatelům skvělou příležitost představit své produkty a navázat kontakty s japonskými obchodními partnery.
Během šesti měsíců trvání EXPO 2025 uspořádáme několik „tematických týdnů“ zaměřených na různá globální témata, jako je mobilita a zdraví. Na místě konání EXPO i v dalších částech Japonska se plánuje řada konferencí, obchodních setkání a doprovodných akcí zaměřených na tato témata. Inovativní technologie, které mohou tato témata řešit, mohou rovněž přinést významné obchodní příležitosti. Doufáme, že mnoho českých firem, zejména malých a středních podniků a startupů, aktivně využije těchto akcí.
Kulturní spolupráce mezi našimi zeměmi je velmi úspěšná. Můžete zmínit klíčové milníky a události?
Není snadné vybrat konkrétní milníky a události, protože v této zemi probíhá mnoho akcí, kde můžete zažít japonskou kulturu. I když jsem tady teprve pět měsíců, už mě překvapilo, jak Češi na mnoha místech oceňují japonskou kulturu. Hodně Čechů, mladých i starších, se s vážností věnuje studiu tradiční kultury, jako je čajový obřad a ikebana (japonské aranžování květin), stejně jako různým bojovým uměním. Modernější kultura, včetně mangy a anime, přitahuje řadu lidí, zejména mladší generace, což se odráží například v rostoucí návštěvnosti brněnského AnimeFestu v posledních 20 letech. Sport se také stal klíčovou silou, která podporuje naše vzájemné porozumění. Například na loňském World Baseball Classic si český národní baseballový tým získal japonské fanoušky svým upřímným vztahem k baseballu a vášní pro tento sport, i když jde o amatéry. Na olympijských hrách v Paříži získala zlatou medaili také japonská
oštěpařka Haruka KITAGUČI, která trénuje v České republice, což bylo široce medializováno jak v Japonsku, tak v České republice.

V České republice působí mnoho japonských investorů. Jaké nové oblasti pro investice a ekonomickou spolupráci vidíte jako perspektivní?
Japonsko a Česká republika jsou významnými partnery, kteří sdílejí základní hodnoty, jako jsou demokracie a lidská práva. Naše více než stoletá spolupráce se vyznačuje vzájemnou podporou a dlouholetým přátelstvím.
Japonsko je druhým největším investorem v České republice, kde úspěšně působí až 280 japonských firem. Mnohé z nich se soustředí na automobilový průmysl, který je jedním z hlavních odvětví českého hospodářství. V poslední době však zaznamenáváme rostoucí zájem o investice do ekologicky šetrných produktů, jako jsou tepelná čerpadla a recyklovatelné obalové materiály. Tyto produkty jsou vyráběny v souladu s předpisy EU a mají vysokou konkurenceschopnost na trhu EU i mimo něj.
Děkujeme za rozhovor.
Text: redakce
Foto: Velvyslanectví Japonska v České republice