Ing. Kateřina Kupková je předsedkyní představenstva a generální ředitelkou společnosti Lenzing Biocel Paskov. Ve firmě prošla postupně několik manažerských postů. Řídí závod, který je znám ekologicky šetrnou výrobou materiálu zvaného buničina. Pandemie podle Kateřiny Kupkové otevřela firmě nové možnosti v logistice.
Soutěž Manažer roku už 28 let vyhledává a oceňuje nejlepší manažerské osobnosti, podnikatele a lídry v České republice. V letošním ročníku se podruhé v historii stala absolutní vítězkou žena. Národní komise udělila nejvyšší hodnocení Kateřině Kupkové, generální ředitelce závodu na buničinu Lenzing Biocel Paskov.
Lenzing Biocel Paskov a.s. je firma s dlouholetou tradicí. Jak se tato tradice odráží ve vašich vizích a prioritách?
Historie naší firmy sahá do roku 1983, kdy jsme v našem závodě vyrobili první tunu buničiny. Za tu dobu prošla naše společnost různými etapami. Zaměstnanci a manažeři pracovali v odlišných politických i ekonomických podmínkách. Ráda bych zmínila, že již od počátku provozu používáme k výrobě velmi moderní technologii. Naši produkci dlouhodobě směřujeme především na zahraniční trhy a porovnáváme se s vyspělou konkurencí. Jsem si jistá, že naše společnost je vnímána především jako silná, moderní, inovativní a zodpovědná k zaměstnancům a svému okolí. To vše se promítá do naší strategie a priorit, které uplatňujeme.
Na počátku vašeho výrobního procesu je dřevo, které dále využíváte a zhodnocujete. Jak pracujete s touto přírodní surovinou?
K výrobě viskózové buničiny využíváme smrkovou vlákninu a smrkové dříví, které již není možné zpracovat v pilařských provozech. To znamená, že zpracováváme především dříví s nízkou kvalitou. A to je velmi důležité, protože zhodnocujeme surovinu, kterou by zodpovědní lesní hospodáři z lesa stejně museli vyvézt, např. z důvodu kůrovcové kalamity nebo potřebných lesních probírek. Navíc zpracováváme tzv. certifikované dříví, což zaručuje, že nakupujeme pouze z udržitelně obhospodařovaných lesů.
Vaším hlavním produktem je buničina. Můžete přiblížit její praktické využití?
V našem závodě produkujeme viskózovou buničinu. Ta se používá ke zpracování v závodech skupiny Lenzing a vyrábí se z ní viskózové vlákno pro textilní průmysl a také pro průmysl netkaných textilií, jako je zdravotnictví nebo hygiena. Vlákno vyrobené v Lenzingu je považováno za jedno z nejlepších viskózových vláken na světě. Vlajkovou lodí Lenzingu jsou vlákna TENCEL™ a VEOCEL™, a to díky svým jedinečným kvalitativním parametrům. Naše vlákna jsou měkká, příjemná na dotek a přitom dostatečně pevná. Jejich výraznou předností je výrobní proces velmi šetrný k přírodě.
Green Deal je pro mnohé firmy strašákem, co znamená pro vás?
Green Deal pro nás není v žádném případě strašákem. V Lenzingu jsme se zavázali k tomu, že budeme trvale zvyšovat ekologický hodnotový řetězec. Jsme si vědomi toho, že textilní průmysl se musí změnit a směřovat k cirkulární ekonomice. V souladu s mnoha směrnicemi EU a Green Deal investujeme v Lenzingu značné prostředky do inovací a do přestavby svých výrobních závodů na celém světě. Cílem skupiny je dosáhnout nulových emisí uhlíku.

Řídíte českou firmu s tradicí, která je součástí nadnárodní korporace. Jaké manažerské cíle a výzvy si před sebe stavíte?
Podnikatelské prostředí je stále velmi turbulentní. Epidemie covidu-19 a současný vývoj na světových trzích vytváří pro všechny firmy velmi nejisté podmínky fungování. To jsou každodenní výzvy, kterým nyní čelíme. Myslím, že se musíme těmto velmi rychlým změnám a nečekaným jevům přizpůsobit a zvyknout si, že v nich budeme i nadále řídit naše firmy. Mým hlavním cílem je, aby naše společnost byla i nadále tak úspěšná jako dosud, abychom naši firmu dále rozvíjeli a investovali do nejmodernějších technologií. Je pro mě také velmi důležité, aby naše společnost byla atraktivním zaměstnavatelem, protože kvalifikovaní zaměstnanci jsou hlavním stavebním kamenem našeho úspěchu.
Děkujeme za rozhovor.
Text: redakce
Foto: archiv Lenzing Biocel Paskov a.s.