Byznys

Pro Teplárny Brno jsou základem inovace a moderní technologie

Štítky:

Petr Fajmon působí od roku 2011 jako generální ředitel společnosti Teplárny Brno, a.s., která pro Brňany zajišťuje nejen spolehlivé dodávky tepla, elektřiny a plynu, ale je zodpovědná i za rozvoj elektromobility. Své manažerské zkušenosti uplatňuje i při realizaci projektu čistého tepla pro město.

Celý svět se mění a s ním i Teplárny Brno. V čem tato změna spočívá?
Za svět mluvit nemohu. Pokud se týká Tepláren Brno, je jasné, že přejemeli si být prosperující, dynamickou společností, musíme flexibilně reagovat na externí vlivy a vyrovnat se s nimi. Přitom bych ovšem chtěl zdůraznit, že historie naší společnosti se píše bezmála jedno století a pilíře, na nichž ji vybudovali otcové zakladatelé, zůstávají neměnné. I pro nás jsou základem inovace a moderní technologie pro efektivní a ekonomickou výrobu. Nechceme však, aby nás Brňané vnímali jen jako „soustavu potrubí“, ale jako partnera, který jim nabízí široké spektrum služeb včetně poradenství, jak se zorientovat na trhu s energiemi.

Jste dodavatelem tepla nejen pro domácnosti, ale i pro firmy a instituce. Požadují Vaši zákazníci snižování uhlíkové stopy, nebo jen ceny za dodávku?
Do našich projektů se dlouhodobě propisuje udržitelnost a snaha o snížení emisí. Skoro každému je jasné, že na klimatickou změnu je potřeba reagovat, všichni chceme dětem i vnukům předat planetu v co nejlepším stavu, a proto je třeba urychleně začít něco dělat. Zvláště vzhledem k energetické krizi a extrémnímu zdražení ale myslím, že většina lidí teď přece jen preferuje především cenu a jistotu dodávek. Jako společensky odpovědná firma se však snažíme o rovnováhu. Abychom nabízeli teplo cenově konkurenceschopné, spolehlivé, bezpečné a pokud možno vyrobené s co největším ohledem na životní prostředí. Což je také v souladu s vedením města, které je stoprocentním vlastníkem naší společnosti. Brno se totiž v roce 2017 připojilo k Paktu starostů a primátorů pro udržitelnou energii a klima a zavázalo se ke snížení emisí CO2 do roku 2030 nejméně o 40 %.

Jaderná elektrárna Dukovany.

Co pro to všechno dělají Teplárny Brno?
Například od roku 2010 přestavujeme rozvody centrálního zásobování teplem ze zastaralých parovodů na horkovody. Původní podzemní parovodní síť měřila 97 kilometrů, ta horkovodní se díky optimalizaci o 30 km zkrátí. Důvodem je hlavně eliminace ztrát při distribuci. Což přinese řadu výhod včetně úspor, a to i domácnostem, ale také výrazný pokles emisí – jeden kilometr horkovodu rovná se o ročně 336 tun CO2 méně. Poté, co bude v roce 2027 Brno kompletně zásobováno teplem prostřednictvím horké vody, bude to stejné, jako by z města zmizelo deset tisíc aut.

Pořád je však Brno při výrobě tepla z 80 % závislé na plynu…
Diverzifikace paliv je základem. Letos jsme zahájili výstavbu kotle na biomasu, jeden z vůbec největších energetických projektů i v celorepublikovém měřítku za poslední dekádu. Už od sezony 2025/26 by tak Brno měla hřát zhruba z pětiny štěpka. Je to rovněž důležitý krok ke stabilizaci ceny tepla, které bude díky masivnějšímu využití tohoto obnovitelného zdroje pro domácnosti i pro další odběratele levnější a uspoří se i kolem 70 tisíc kusů emisních povolenek za rok.

To vše jsou asi i důvody pro vybudování horkovodu, který by do Brna přivedl čisté teplo z Jaderné elektrárny Dukovany. Přibližte jeho milníky.
Garanty projektu jsou společnost ČEZ a na straně města Brna právě Teplárny. Plán na tepelný napáječ je stejně starý jako elektrárna a pochází z 80. letech minulého století. Od té doby byla jeho realizace několikrát zvažována, nakonec byl v roce 2010 z ekonomických důvodů pozastaven. Ke zlomu došlo kvůli válce na Ukrajině a následné energetické krizi, kdy se začaly hledat alternativy, jak přeměnit Brno v energeticky soběstačné město. Horkovod z Dukovan totiž pokryje kolem 50 % spotřeby tepla. Prvotní analýzy expertů z ČEZ i Tepláren Brno potvrdily, že cena takového tepla bude přijatelná, a projekt tak nabral na obrátkách. Nyní jsme ve fázi přípravy smluvních vztahů mezi oběma společnostmi a pracovní týmy připravují návrhy smluv, aby bylo možné v prvním čtvrtletí 2024 smlouvy schválit v orgánech obou společností. Konkrétně se jedná o smlouvu o smlouvě budoucí kupní na teplo a o smlouvu o realizaci díla. Ihned po podpisu smluv budou zahájeny práce na zpracování projektové dokumentace.

Plánovaná trasa tepelného napáječe JE Dukovany – Brno.

Elektromobilita se stává součástí dopravy nejen v Brně. Vidíte zde příležitosti i pro Vaši společnost?
Z pověření města jsme zodpovědní za rozvoj elektromobility v moravské metropoli a bereme tento úkol velmi zodpovědně. Ekologizace dopravy, která je největším znečišťovatelem ovzduší v Brně, je bezpodmínečná. Třetím rokem budujeme síť dobíjecích stanic pro elektromobily, koncem roku jich budeme provozovat už na osmdesát a do roku 2030 plánujeme tento počet zvýšit na pět set, přičemž u každé se souběžně mohou nabíjet dva vozy. Rozmístěny jsou už nyní rovnoměrně po celém městě, protože naším cílem je učinit elektromobilitu dostupnou pro co nejvyšší počet lidí. Zpřístupnit ji například obyvatelům sídlišť, kteří nevlastní garáž a nemají kde nabíjet. Docházková vzdálenost k nejbližší stanici by tak pro většinu obyvatel Brna neměla přesáhnout patnáct minut. U nabíječek Tepláren jsou ve spolupráci s městem navíc vyznačeny tzv. E zóny, které umožňují řidičům při nabíjení parkovat zdarma.

Děkujeme za rozhovor.

Text: redakce

Foto: Teplárny Brno, a.s.

Similar Posts