Byznys

Prvky nájemního bydlení se snažíme kultivovat

Štítky:

O rozvoji kvalitního nájemního bydlení v ČR, potřebě větší vyváženosti nájemních vztahů a vizi přátelských domovů jsme si povídali s Janem Rafajem, generálním ředitelem české pobočky společnosti Heimstaden, členem prezidia Asociace nájemního bydlení ČR.

Ministerstvo pro místní rozvoj uskutečnilo průzkum, ve kterém si obě strany nájemního vztahu stěžují na nejistoty. Jste představitelem největšího poskytovatele nájemního bydlení v Česku, jaký je Váš pohled na tyto nejistoty?
Hlavní připomínka ke zmiňovanému průzkumu je ta, že nám MMR do dnešního dne neposkytlo detaily, jak byl průzkum prováděn, kdo byli respondenti a jak se výsledky vyhodnocovaly. V rámci Asociace nájemního bydlení jsme nezaznamenali, že by byli naši členové plošně dotazováni. A naše firma nemohla pro zmatečnost otázek a GDPR řadu z nich zodpovědět. Přesto výsledky tohoto průzkumu, které například říkají, že podíl neplatičů nájemného je v Česku v průměru 0,3 %, vyvolaly vlnu reakcí u velkých pronajímatelů. Jejich zkušenosti s počty neplatičů jsou totiž odlišné a vykazují nárůst. I v naší společnosti se vyskytují klienti, kteří nedodržují podmínky smlouvy, porušují dobré mravy v domě. Ale vypovědět jim smlouvu je obtížné, vystěhování neplatičů a těch, kteří nerespektují pravidla, je komplikované, nákladné, a hlavně velmi dlouhé. Uzavírání nových smluv proto vyžaduje určitou obezřetnost, standardně tak zájemcům nabízíme smlouvy na rok. Od dubna ale pro nové klienty chystáme roční smlouvy s možností automatického prodloužení o další dva roky, pokud jsou bezproblémoví. Těm stávajícím se smlouvou na dobu určitou poskytujeme za stejných podmínek možnost prodloužení smlouvy formou dvouletého dodatku. Komunikujeme však i s dlužníky, děláme prevenci, pomáháme se získáním příspěvku na bydlení. Počet vystěhování je tak podstatně nižší než počet původně evidovaných neplatičů. Nutnost konstruktivního řešení otázky neplatičů ovšem trvá, snažíme se prvky nájemního bydlení kultivovat, ale přáli bychom si, aby byl nájemní vztah vyváženější. Situace jak v oblasti legislativy, tak i praxe není stále ideální. Věřím však, že navrhované změny ministerstva pro místní rozvoj jdou správným směrem.

Mozaika Holešovice je komplex 178 nájemních bytů o dispozicích od 1+kk po 4+kk.

Společnost Heimstaden působí hlavně v Moravskoslezském kraji, kde spravujete a revitalizujete především starší byty. Máte zkušenosti i s novými rezidenčními projekty v dalších lokalitách a jaký je o ně zájem?
Po akvizici více než dvou set bytů v Plzni v roce 2021 vstoupila společnost Heimstaden před časem i do Prahy. Mozaika Holešovice je komplex 178 nájemních bytů o dispozicích od 1+kk po 4+kk, které pro nás na klíč vybudovala společnost FINEP. Byty jsou kompletně vybavené nábytkem, pračkou, myčkou nádobí a dalšími elektrickými spotřebiči. Jde o unikátní projekt nájemního bydlení v lokalitě, kde stály bývalé skladové budovy společnosti Ferona. Pro Heimstaden znamenal projekt něco nového, snažili jsme se sem přenést skandinávský princip udržitelného rozvoje a zároveň zachovat industriální ráz původních Holešovic. Díky tomu je výsledek výjimečnou kombinací nadčasové architektury, průmyslových prvků a zelených ploch se vzrostlými stromy v uzavřeném vnitrobloku. A mám radost z toho, že klienti jsou s tímto druhem bydlení velmi spokojeni.

Rezidenční bydlení vyžaduje i ověřené a stabilní dodavatele energií. Mohou se Vaši klienti spolehnout na férové ceny?
Vize skupiny Heimstaden o přátelských domovech přesně vyjadřuje pocit, který by ze svého domova měli všichni naši klienti mít. A rozhodně nejde jen o prázdný pojem. Existují však okolnosti, které nemůžeme nijak ovlivnit, patří k nim i zdražování služeb spojených s bydlením. Tato skutečnost je mimo naši kontrolu, Heimstaden nemá vliv na růst cen energií a také z něj žádným způsobem neprofituje. Pokud jde o měsíční úhrady za uvedené služby, navyšujeme je o naprosto stejnou částku, o kterou byla cena tepla či ohřevu TUV zvýšena ze strany jednotlivých dodavatelů. Jde nám o to, aby klienti byli v našich bytech spokojeni, a chceme jejich spokojenost stále posouvat.

Děkujeme za rozhovor.

Text: redakce

Foto: Heimstaden Czech s.r.o.

Similar Posts